De Franse drankenproducent Moët Hennessy, onderdeel van de LVMH Group, lanceert met zijn Italiaanse sectorgenoot Campari een joint venture voor investeringen in bedrijven die actief zijn in de online verkoop van wijnen en sterke dranken. De partners willen daarmee inspelen op de toenemende interesse die de online drankensector bij een breed publiek geniet.
Het samenwerkingsverband wil daarbij binnen zijn sector uitgroeien tot een leidinggevende partij in de Europese e-commerce.
Tannico
De twee partners krijgen elk een belang van 50 procent in de nieuwe entiteit. Campari heeft sinds midden vorig jaar al een belang van 49 procent in het Italiaanse platform Tannico, een online verkoper van wijnen en sterke dranken. Dat belang, ter waarde van 25,6 miljoen euro, zal naar de joint-venture worden overgeheveld.
De nieuwe onderneming zal worden geleid door Marco Magnocavallo, de huidige topman van Tannico, die ook een belangrijk minderheidsaandeel in de joint venture behoudt.
Tannico heeft tevens een meerderheidsbelang in Ventealapropriete.com, een e-commerce-platform dat wijnen en gedistilleerde dranken uit de hogere prijscategorieën verkoopt in Frankrijk. Tannico en Ventealapropriete.com genereerden vorig jaar een gecombineerde omzet van meer dan 70 miljoen euro. De activiteiten van Tannico richten zich voor 90 procent op de consumentenmarkt.
“Er kon al langer worden vastgesteld dat in de e-commerce een groeiende interesse bestond voor wijnen en gedistilleerde dranken”, merkt Philippe Schaus, topman van Moët Hennessy, op in een commentaar op de lancering van de joint venture. “De uitbraak van de wereldwijde coronacrisis heeft dat proces echter nog in een stroomversnelling doen terechtkomen.”
Thuisomgeving
“Door de lockdowns en andere maatregelen die de verspreiding van het coronavirus moesten tegengaan, is de consumptie van aperitieven en aanverwante dranken in aanzienlijke mate van de horeca naar de thuisomgeving verschoven”, betoogt Schaus. “Dat is ook voor de e-commerce in de sector een sterke impuls gebleken.”
In de sector hebben ook Diageo en Pernod Ricard, rivalen van Campari, al duidelijk getoond voordelen van deze trends te hebben kunnen genieten. “Dat geldt trouwens ook voor brouwer AB Inbev, die de omzet van zijn online winkel Master of Malt – die grotendeels op de verkoop van whisky is gericht – eveneens sterk zag groeien”, merken waarnemers op.
Marco Magnocavallo wijst er nog op dat de joint venture met de steun van gevestigde merken zoals Campari en Moët Hennessy in staat moet zijn om zijn positie op de gefragmenteerde Europese e-commerce-markt snel te versterken.
(jvdh)