De sportkledijfabrikant Nike herbekijkt zijn verkoopstrategie. Een van de gevolgen is dat hij zijn producten van de online supermarkt Amazon haalt.
‘We willen de klantenervaring verbeteren via directer en persoonlijker contact en hebben daarom besloten onze samenwerking met Amazon stop te zetten’, klinkt het in een mededeling. ‘We blijven onze klanten wel bedienen via andere platformen.’ Het bedrijf begon de samenwerking als een experiment in 2017.
De beslissing komt er niet lang na de aanstelling van de voormalige eBay-CEO John Donahoe als CEO van Nike. Hij verving Mark Parker na 13 jaar. Donahoe hield zich de voorbije jaren vooral bezig met de digitale transformatie van de bedrijven die hij leidde. Dat wijst erop dat Nike zijn e-commercestrategie fors wil omgooien. Zonder de hulp van Amazon blijkbaar.
Het pijnpunt van Amazon, een digitale marktplaats waar iedereen zijn waar op te koop kan stellen, is dat er veel namaak op wordt verkocht. Ook drijven particuliere verkopers de prijzen kunstmatig naar beneden. Het vertrek van Nike dreigt een voorbode te zijn van meer bedrijven die Amazon de rug toekeren.
Dat zou een probleem zijn voor Amazon, want meer dan de helft van de verkochte goederen op de site komen van zelfstandige verkopers. Per verkoop staan ze een deel af aan de online retailer.
Amazon wilde nog niet reageren op het nieuws, maar volgens bronnen van het persbureau Bloomberg bereidt het zich al een tijd voor op het vertrek van Nike. Het bedrijf contacteerde al andere retailers met Nike-producten zodat het merk aanwezig blijft op de site. Het probeert de problemen met valse verkopers ook te counteren door merken unieke codes op hun producten te laten plakken.