Supermarktketen Carrefour heeft een nieuw distributiecentrum in gebruik genomen om tegemoet te komen aan de sterk groeiende vraag naar online boodschappen. Het halfautomatische magazijn in Willebroek zal tegen de tweede jaarhelft tot 5.000 orders per dag kunnen verwerken, zegt de supermarktketen dinsdag in een persbericht. Carrefour heeft het over ‘een nieuwe mijlpaal’ in zijn e-commerce.
Door corona doen steeds meer Belgen hun boodschappen via het internet. Het aantal order is vorig jaar verdrievoudigd ten opzichte van 2019, zegt Carrefour, zonder precieze cijfers te geven.
De supermarktketen meent dat het niet gaat om een modeverschijnsel gelinkt aan het coronavirus, maar verwacht dat dit een blijvende gewoonte is geworden voor de Belg. Dus is beslist om te investeren in een nieuw distributiecentrum, speciaal gericht op online bestellingen. Dat bevindt zich in Willebroek en heeft een oppervlakte van 8.350 vierkante meter.
Halfautomatische verwerking
Het gaat om een halfautomatisch magazijn, waarbij een beroep wordt gedaan op software van Food-X Technologies om de ruim 16.000 soorten producten te verwerken. Bakjes met bestellingen circuleren automatisch op een transportband, zoals koffers in de luchthaven. ‘Met dit nieuwe distributiecentrum wil Carrefour België een volgende stap zetten in zijn aanbod van online shopping.’
‘Het hoofddoel is meer klanten te bedienen, beter en sneller. We kunnen dit doel bereiken door ons efficiënter te organiseren, dankzij moderne en beproefde technologieën’, legt Jan Pollier, Digital e-commerce Director, uit. In eerste instantie zullen de Carrefour-hypermarkten van Burcht, Schoten en Borsbeek bediend worden vanuit dit distributiecentrum.
Op termijn geldt dat voor alle winkels waar klanten hun online-boodschappen kunnen afhalen (click and collect). Vanuit het distributiecentrum zullen ook leveringen aan huis worden gedaan. Het distributiecentrum levert tegen het najaar 90 nieuwe jobs op, luidt het nog. Tegen 2023 zouden er dat 300 zijn.