Het voorbije jaar hebben verkeersongevallen in de Europese Unie aan ongeveer 18.800 mensen het leven gekost. Dat betekende een daling met 17 procent tegenover het jaar voordien. In België gaat het zelfs om een daling met 22 procent. Dat blijkt uit een rapport van de Europese Commissie, die in de cijfers een duidelijke impact van de uitbraak van de coronacrisis herkent.
De Europese Unie is met deze resultaten volgens het rapport op het gebied van verkeersgebied de beste regio van de wereld geworden.
Doelstellingen
‘Het voorbije jaar zijn in het Europese verkeer vierduizend minder doden gevallen dan het jaar voordien’, aldus de Europese Unie. ‘Nog nooit eerder in de geschiedenis kon een vermindering van het aantal verkeersslachtoffers met 17 procent worden opgetekend.’
Adina Vălean, Europees Commissaris voor Transport, benadrukt echter dat de Europese verkeersveiligheid achterop is geraakt tegenover de doelstellingen die vorig decennium werden gesteld. Er moeten volgens haar extra inspanningen worden gedaan om te vermijden dat een terugkeer naar een hogere dodentol, zoals voor de uitbraak van de coronapandemie het geval was, mogelijk wordt.
Het voorbije decennium is het aantal verkeersdoden in de Europese Unie met 36 procent afgenomen. Bedoeling was een reductie van 50 procent. ‘Met 42 verkeersdoden per miljoen inwoners blijft de Europese Unie echter nog steeds de veiligste regio in vergelijking met het wereldwijde gemiddelde, waar gewag moet worden gemaakt van 180 slachtoffers per miljoen inwoners.’
In achttien lidstaten van de Europese Unie is het aantal verkeersdoden het voorbije jaar tot het laagste punt in de geschiedenis teruggevallen. ‘Die afname is echter verre van uniform’, aldus het rapport. ‘De grootste reducties – met 20 procent of meer – werden opgetekend in België (-22 procent), Bulgarije, Denemarken, Spanje, Frankrijk, Kroatië, Italië, Hongarije, Malta en Slovenië.’
‘Daarentegen registreerden vijf landen – Estland, Ierland, Letland, Luxemburg en Finland – een toename van het aantal verkeersdoden. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat in de kleinere landen de cijfers vaak van jaar tot jaar schommelen.’
Snelheidsovertredingen
Het voorbije decennium was Griekenland de enige lidstaat van de Europese Unie die op het gebied van verkeersveiligheid de doelstellingen haalde. Over een periode van tien jaar kon het land immers de dodental in zijn verkeer met 54 procent verminderen. Daarna volgden Kroatië en Spanje (44 procent), Portugal (43 procent) en Italië en Slovenië (42 procent).
In totaal zagen negen staten hun dodentol met 40 procent afnemen. Hoewel de ontwikkelingen van vorig jaar tot een aantal wijzigingen in de ranglijst heeft geleid, blijft Zweden – met amper achttien doden per miljoen inwoners – op het gebied van verkeersveiligheid de beste lidstaat van de Europese Unie. Aan het andere eind van het spectrum staat Roemenië met 85 slachtoffers.
De Europese Commissie ziet achter de cijfers een duidelijke impact van de coronapandemie. ‘Maar sommige landen wijzen ook op een toename van het risicovol gedrag, vooral met snelheidsovertredingen, tijdens lockdown-periodes’, aldus het rapport.
‘Tevens is er een groeiende populariteit van het fietsen, wat heeft geleid tot een herverdeling van de ruimte op de weg, waar fietsers en voetgangers meer ruimte krijgen. Dit zorgt echter ook voor een aantal nieuwe uitdagingen op het gebied van verkeersveiligheid.’
In de stedelijke regio’s vertegenwoordigen kwetsbare weggebruikers – voetgangers, motorrijders en fietsers – ongeveer 70 procent van de verkeersdoden.
(evb)