De Britse regering heeft woensdag aangekondigd dat zij het gebruik van ‘autonome’ voertuigen met lage snelheid op snelwegen zal reguleren, wat een primeur zou zijn, meldt Reuters. De nieuwe regelgeving zou dit jaar van kracht kunnen worden, maar er zijn nu al enkele bezorgdheden.
De Britse regering wil een voortrekkersrol spelen bij de invoering van autonoom rijden. Daarom werkt het Britse ministerie van Vervoer momenteel aan specifieke formuleringen om de nationale verkeersregels bij te werken ter voorbereiding op de komst van de autonome rijsystemen, te beginnen met geautomatiseerde systemen voor rijstrookbewaking (ALKS).
Hiermee kan een voertuig, met behulp van sensoren en software, op een rijstrook blijven, optrekken en remmen zonder tussenkomst van de bestuurder. Volgens het ministerie zou tegen 2035 ongeveer 40 procent van de nieuwe wagens in het Verenigd Koninkrijk (VK) uitgerust kunnen zijn met autonome rijcapaciteiten.
Het idee van de Britse regering is om het gebruik van ALKS, althans in het begin, uitsluitend op autosnelwegen en bij snelheden van minder dan 60 kilometer per uur toe te staan.
Het zal geen verbazing wekken dat de sector zeer positief heeft gereageerd op de aankondiging. ‘De auto-industrie verwelkomt deze essentiële stap om het gebruik van geautomatiseerde voertuigen op de Britse wegen mogelijk te maken, waardoor het VK voorop zal lopen op het gebied van verkeersveiligheid en autotechnologie’, zei Mike Hawes, CEO van lobbygroep Society of Motor Manufacturers and Traders, in een commentaar.
Terminologie en verwarring
Andere spelers hebben echter meer bedenkingen bij de plannen van de Britse overheid, te beginnen met de verzekeringsmaatschappijen. Zij vrezen dat de autofabrikanten en de regelgevende instanties niet in staat zullen zijn de automobilisten duidelijk te maken wat de huidige beperkingen zijn van de beschikbare technologie.
Zij zijn bijvoorbeeld van mening dat de benaming ‘autonoom’ de bestuurders zou kunnen misleiden door hen te doen geloven dat de wagens zelf kunnen rijden, terwijl dit momenteel verre van het geval is, met alle risico’s van dien.
‘Naast het gebrek aan technische kennis, door ALKS geautomatiseerd te noemen, zijn we ook bezorgd dat de Britse regering bijdraagt aan de verwarring en het frequente misbruik van rijhulpsystemen die helaas al tot veel tragische sterfgevallen hebben geleid,’ aldus Matthew Avery, onderzoeksdirecteur bij Thatcham Research. (mah)
Lees ook: