Twitter gebruikt ‘per ongeluk’ gegevens voor gepersonaliseerde reclame

Twitter heeft ‘onbedoeld’ telefoonnummers en e-mailadressen van bepaalde accounts gebruikt voor reclamedoeleinden. Dat heeft de socialenetwerksite zelf laten weten in een blogbericht.

‘We hebben recentelijk ontdekt dat de e-mailadressen en telefoonnummers van bepaalde gebruikers onbedoeld gebruikt werden voor gepersonaliseerde reclame’, staat er in de aankondiging. Die gegevens mogen enkel gebruikt worden om de accounts van de gebruikers te beveiligen, via twee-factor-authenticatie.

Concreet is er volgens Twitter een onopzettelijke link gelegd tussen die gegevens en het interne ‘Tailored Audiences’-systeem. ‘Wanneer een adverteerder zijn reclamelijst op ons systeem geüpload heeft, hebben we in bepaalde gevallen een link gelegd tussen de mensen op die lijst en de gegevens die we van hen hebben’, klinkt het. Mensen die op de reclamelijst van een adverteerder staan, hebben daar expliciet toestemming voor gegeven.

Twitter kan niet meegeven hoeveel gebruikers hierin betrokken zijn. ‘Maar in een poging om transparant te zijn, willen we dit aan iedereen meedelen. Het was een fout waarvoor we ons wensen te excuseren. We ondernemen stappen om ervoor te zorgen dat dit niet nog eens voorkomt’, besluit Twitter.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.