Europa maakt zich klaar voor vliegende auto’s. Na tientallen jaren van gebroken beloften en verbrijzelde dromen, komen ze er nu misschien uiteindelijk.
‘Ik denk dat de diensten in 2024 tot 2025 operationeel zullen zijn’, zegt David Tait, de innovatieverantwoordelijke van de Britse burgerluchtvaartautoriteit aan Politico.
Een drone in auto-formaat
Ze zullen spijtig genoeg niet lijken op de vliegende auto van de Jetsons. Het zullen eerder dure droneachtige vliegende voertuigen zijn. Ze zullen gevlogen worden door gediplomeerde piloten en vooral gericht zijn op welgestelde pendelaars.
Waarschijnlijk zullen de eerste vliegende taxi’s vooral gebruikt voor vaste routes in plaats van mensen naar winkels en etentjes te brengen.
In eerste instantie zouden de luchttaxi’s helihavens (luchtvaartterrein dat uitsluitend bestemd is voor gebruik van hefschroefvliegtuigen) op luchthavens of daken gebruiken. Mogelijk zouden ze uiteindelijk in parken en andere open ruimten kunnen landen.
‘Ik denk niet dat de eerste toepassing een volledig gedistribueerd luchtvaartmodel zal zijn, waarbij je in je achtertuin wordt opgepikt en wordt afgezet waar je maar heen wilt’, zegt Tait. ‘Wat we waarschijnlijk (…) zullen zien, zijn vaste routes tussen vervoersknooppunten.’
Demonstratie op de Olympische Spelen in Parijs
In tegenstelling tot traditionele vliegtuigen zouden de luchttaxi’s wel groener kunnen zijn. Ze worden aangedreven door alles van waterstof tot elektriciteit, en ze zouden geen start- en landingsbanen nodig hebben.
Parijs zou alvast VTOL-demonstratievliegtuigen (verticaal opstijgende en landende vliegtuigen) willen gebruiken als onderdeel van de Olympische Spelen van 2024. En tegen 2030 verwacht Frankrijk een volledig functionerende verbinding tussen de hoofdstad en de luchthaven Charles de Gaulle aan de rand van de stad.
Het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) werkt aan regelgeving. Die moet wel op tijd aan de Europese Commissie worden voorgelegd voor de start van de Olympische Spelen in 2024.
(jvdh)