De Europese vliegtuigbouwer Airbus heeft het voorbije jaar een verlies van meer dan één miljard euro geleden. De onderneming waarschuwde meteen dat het volledige herstel van de luchtvaartsector na de coronacrisis wellicht nog twee tot mogelijk zelfs vier jaar kan duren. Airbus betoogde daarbij dat nieuwe virusvarianten een hervatting van de wereldwijde vliegreizen mogelijk kunnen vertragen.
Voor het tweede jaar op rij heeft de Europese vliegtuigbouwer beslist om de uitkering van een dividend te schrappen. Tevens werd een vertraging in de aflevering van de commerciële vliegtuigen gemeld.
Banenverlies
Airbus boekte het voorbije jaar een omzet van 49,9 miljard euro. Dat was 29 procent minder dan het jaar voordien. Er werd vorig jaar ook een verlies geboekt van ruim 1,33 miljard euro. Dat is wel een lichte verbetering tegenover het jaar voordien, toen een negatief resultaat van meer dan 1,36 miljard euro moest worden gemeld.
Het bedrijf moest daarbij een voorziening van 1,2 miljard euro inschrijven voor 11.000 banen die vorig jaar werden geschrapt. Ook was er een kost van 385 miljoen euro voor het stopzetten van de productie van de A380-superjumbo.
Airbus presteerde het voorbije jaar echter beter dan zijn Amerikaanse rivaal Boeing, die door problemen met het model 737 Max, dat wegens een fataal technisch defect aan de grond moest worden gehouden, zware klappen kreeg.
‘Het tempo van het herstel van de vliegtuigindustrie zal niet alleen afhangen van de verdere evolutie van de pandemie en het aantal vaccinaties, maar ook van een reeks politieke keuzes’, benadrukte Guillaume Faury, topman van Airbus, in een commentaar op de jaarresultaten. ‘Mogelijk kan ervoor worden gekozen om een streng coronabeleid verder te zetten. Maar ook zou – wat wij alvast hopen – geopteerd kunnen worden om opnieuw een grotere vrijheid toe te laten.’
Airbus heeft het voorbije jaar 566 vliegtuigen aan luchtvaartmaatschappijen geleverd. Dat is 40 procent minder dan voor de uitbraak van de coronacrisis werd verwacht. Het concern ontving bestellingen voor 383 toestellen van achttien klanten. Anderzijds moesten ook 115 annuleringen worden genoteerd.
Het totale orderboek viel met 10 procent terug tot 7.184 toestellen. Faury wijst erop dat sommige luchtvaartmaatschappijen zelfs niet reageerden wanneer ze van Airbus bericht kregen dat één van hun bestelde vliegtuigen klaar was en kon worden opgeleverd. ‘Dit toont aan hoe zwaar de crisis de luchtvaartsector heeft geraakt’, benadrukt de topman van Airbus.
Eurofighter
Faury benadrukte dat Airbus het productietempo dit jaar alvast niet zal opvoeren. ‘Het concern zal ongeveer hetzelfde schema hanteren zoals vorig jaar’, merkte hij op. Door de afname van de vraag staan op de terreinen bij de fabrieken van Airbus momenteel honderd voltooide vliegtuigen geparkeerd. In de loop van vorig jaar was een piek van 145 geparkeerde toestellen opgetekend.
De topman benadrukte wel dat het concern verder in toekomstige ontwikkelingen, zoals nieuwe generaties uitstootneutrale vliegtuigen, zal blijven investeren. Airbus zegt te hopen die toestellen nog dit decennium te kunnen voorstellen.
Niet alle divisies van Airbus waren het voorbije jaar verlieslatend. De afdeling Airbus Defense and Space kon wel een positief resultaat voorleggen. De divisie kon voor 11,9 miljard euro nieuwe orders melden. Dat betekende een stijging met 39 procent tegenover het jaar voordien. Dit resultaat was vooral te danken aan een overeenkomst met de Duitse luchtmacht, die 38 exemplaren van het gevechtsvliegtuig Eurofighter bestelde.