De Nederlandse start-up EcoClipper heeft een oplossing gevonden voor de hoge CO2-uitstoot van de transportwereld: teruggrijpen naar zeilboten. De eerste resultaten lijken alvast veelbelovend, maar hoe realistisch is het project echt?
EcoClipper werd opgericht in 2018 door Andrew Simons, een milieuwetenschapper die zich naar eigen zeggen laat inspireren door het verleden om oplossingen voor hedendaagse problemen te vinden. Het bedrijf wilt een transportvloot bouwen die geen enkele CO2 uitstoot. Daarvoor bouwden de Nederlanders EcoClipper500, een prototype dat als studieobject zou dienen.
De EcoClipper500 is een schip van meer dan 60 meter lang met twintig zeilen die maar liefst 976 vierkante meter in beslag nemen, gespreid over drie masten. Het schip zou 500 ton aan cargo kunnen torsen. Er zou, naast een bemanning van 12, ook plaats moeten zijn voor zo’n 48 zielen aan boord.
80 procent minder uitstoot
Het bedrijf gaf maandag de ‘Life Cycle Analysis’ van de EcoClipper500 vrij. Dat is een studie waarin de potentiële impact van het zeilschip op de cargo-industrie wordt berekend. Volgens de studie zou het gebruik van zeilschepen zoals de EcoClipper500 significante voordelen hebben voor het milieu en onze gezondheid. Eenmaal in gebruik zou het schip namelijk amper vervuilen. In verhouding met een containerschip zou het schip over haar hele levenscyclus 80 procent minder CO2 moeten uitstoten.
EcoClipper gaat nu op zoek naar investeringen op de markt om een hele vloot aan zeilschepen te bouwen. Met die schepen zou het bedrijf drie cargoroutes aandoen. Vanaf het Engelse kanaal over de Atlantische Oceaan naar de Caraïben en de Verenigde Staten, van California naar Japan en China en ten slotte een heuse tocht rond de wereld waarbij alle continenten behalve Antarctica zouden worden aangedaan.
Hoe duurzaam op grote schaal?
Het idee van EcoClipper charmeert de scheepvaartindustrie en kan alvast veelbelovende resultaten kan voorleggen. Toch zijn er nog enkele vraagtekens over het plan van de Nederlanders.
Een gemiddeld containerschip van 213 meter lang kan ongeveer duizend containers dragen. Dat is goed voor zo’n 25.000 ton aan cargo. Om één containerschip te vervangen zou je dus 50 zeilschepen zoals de EcoClipper500 nodig hebben. Het is niet gekend of de constructie, onderhoud en bemanning van de zeilschepen op die schaal ook duurzaam en realistisch blijven.
Lees ook:
- 3.000 containers verdwenen op 3 maanden tijd: waarom steeds meer ladingen verloren gaan
- Opkropping van containerschepen brengt herstel wereldeconomie in gevaar
Omslagfoto door Mikael F.