Wie geen interesse heeft in cryptomunten of aandelen, kan misschien overwegen om zich te storten op de markt van de Pokémonkaarten. Er is meer en meer interesse in de verzamelkaarten, blijkt uit cijfers van de verkoopsite Ebay.
Uit de cijfers van Ebay blijkt dat er vorig jaar 574 procent meer Pokémonkaarten zijn verkocht dan in 2019. De toenemende populariteit is onder meer te danken aan de stormloop van nieuwsberichten over kaarten die verkocht worden tegen ongeziene prijzen. Verzamelaars hebben vooral de jacht ingezet op kaarten uit de eerste editie.
80.000 euro voor één kaart
Op Ebay werd er vorig jaar een ruilkaart van Pokémon verkocht voor maar liefst 350.000 dollar, of bijna 290.000 euro. Wanneer we een blik werpen op de veilingsite zien we dat een aanbiedingsprijs van 80.000 euro of meer geen uitzondering is.
Ook tijdens openbare veilingen gaan er Pokémonkaarten onder hamer. Begin dit jaar werd een Pokémon First Edition Base Set Sealed Booster Box verkocht via het Amerikaanse veilinghuis Heritage Auctions voor een slordige 408.000 dollar. Ter verduidelijking: het betreft een doos met ongeopende pakjes kaarten.
Daarenboven zijn er talloze internetberoemdheden die in grote hoeveelheden kaarten kopen om vervolgens tijdens een stream te openen. Ook in onze contreien zijn de Pokémonkaarten aan een heropleving bezig. Zo voeden Belgische Youtubers zoals Acid en Vexx de hype.
McDonalds springt op de hypetrein
Dat de Pokémonkaarten opnieuw de harten van de verzamelaars sneller doen slaan is ook McDonalds niet ontgaan. In sommige landen krijgen de jonge verzamelaars een pakje verzamelkaarten wanneer ze een Happy Meal bestellen. In totaal kunnen er zo 25 unieke kaarten verzameld worden. McDonalds houdt die actie naar aanleiding van de 25ste verjaardag van de Japanse franchise.
Het extraatje bij het kindermenu lijkt voornamelijk de aandacht te trekken van zogeheten scalpers. Dat zijn mensen die de kaarten willen verzamelen om vervolgens met winst door te verkopen. Volgens de meest recente berichten worden de kaarten aangeboden door McDonalds al voor een veelvoud van hun aankoopprijs doorverkocht.
Het ruilkaartspel van de populaire animatiereeks over monsters werd in 1999 gelanceerd en groeide al snel uit tot een wereldwijd fenomeen. Naast het kaartspel bestaan er onder meer videgames, series en films over Pikachu en zijn kompanen.
Lees ook: