Barbie krijgt corona-boost, maar Mattel moet afslanken

Speelgoedproducent Mattel, het bekendst van de iconische Barbie-poppen, heeft in 2020 fors meer verkocht.

De jaarcijfers van Mattel tonen dat er substantieel meer van de Barbie-poppen verkocht raken. De blondine op eeuwige hakken verkocht voor 1,35 miljard dollar. Dat is veel meer dan de afgelopen jaren. Zoek de oorzaak niet te ver: wanhopige ouders die met kroost thuiszitten zorgden sowieso voor een duw in de rug van de speelgoedsector.

Meer Barbies, minder Fischer Price

Vooral in Noord-Amerika kent de pop een revival. Daar zijn er 26 procent meer Barbies verkocht op het hele jaar, goed voor een omzet van 580 miljoen dollar.

In het laatste kwartaal alleen was Mattel goed voor 1,6 miljard dollar omzet. Dat is een stijging met tien procent. Op jaarbasis komt het bedrijf uit op 4,59 miljard dollar, een stijging met twee procent.

De terugkeer van Barbie is des te opvallender omdat andere afdelingen het minder goed deden. Fischer Price, in het jongere segment, verkocht 6 procent minder. Enkel Hot Wheels doet het daar beter: de verkoop daarvan steeg met 3 procent.

Dat zorgt uiteindelijk voor een nettowinst van 126 miljoen dollar. Dat is substantieel beter dan in 2019, toen Mattel 200 miljoen dollar verlies optekende.

Verlies

Mattel maakte ook bekend de kosten stevig te willen drukken. Er wordt in de uitgaven gesneden, op jaarbasis moet er voor 250 miljoen dollar afgeslankt worden. Het is niet duidelijk of dat ook jobs gaat kosten. In 2018 moest het bedrijf al eens een veelvoud besparen, toen verdwenen 22 procent van de jobs.

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.