Privé-investeerders deden ondanks de pandemie nog nooit zoveel geld vloeien naar ruimtevaartbedrijven dan vorig jaar. Dat blijkt uit een rapport van het Amerikaanse durfkapitaalfonds Space Capital.
‘Met nog eens 2,9 miljard dollar geïnvesteerd in het vierde kwartaal was 2020 een recordjaar (voor ruimte-infrastructuurbedrijven) met een investering van 8,9 miljard dollar’, schrijft Chad Anderson van het in New York gebaseerde Space Capital in het rapport. ‘Ondanks de verwachtingen dat (ruimte-) infrastructuur het hardst getroffen zou worden door de pandemie, bleek 2020 een record te zijn voor investeringen.’
Onder ruimte-infrastructuur verstaan we privébedrijven die raketten en satellieten bouwen, zoals het bedrijf van Elon Musk, SpaceX, of Blue Origin van Amazon-topman Jeff Bezos. Sinds 2011 hebben dergelijke bedrijven in totaal 30,9 miljard dollar (25 miljard euro) aan kapitaalinvesteringen opgeleverd.
Microsoft en Amazon
Volgens Space Capital zijn de ‘versnellende ruimtevaartambities’ van Amazon en Microsoft bovendien ‘een van de meest over het hoofd geziene verhalen van 2020’. Het durfkapitaalfonds verwacht dat de techbedrijven een aanzienlijke impact op de sector zullen hebben in 2021 en daarna.
De twee techgiganten hebben vorig jaar inderdaad verschillende stappen in de ruimtevaartsector gezet. Zo richtte Amazon een nieuwe ruimte-afdeling op binnen zijn clouddienst Amazon Web Services (AWS). Daarnaast boekte het bedrijf van Jeff Bezos vooruitgang met zijn zogenoemde Kuiper-project, een eigen satellietnetwerk. Microsoft onthulde op zijn beurt zijn Azure Orbital-dienst, die satellieten rechtstreeks verbindt met zijn cloudnetwerk.
Ruimtetoerisme
Jeff Bezos heeft ook met zijn ruimtevaartbedrijf Blue Origin grootse plannen. Over enkele maanden wil het bedrijf passagiers naar de ruimte lanceren. En op termijn zouden mensen tegen betaling kortstondig in de ruimte gebracht worden tijdens suborbitale ruimtevluchten.
Ruimtetoerisme trekt de laatste tijd meer belangstelling en investeringen aan nu particuliere bedrijven als SpaceX hebben aangetoond dat ze in staat zijn om met bemande vluchten veilig de ruimte te bereiken. Zo schat zakenbank UBS dat de markt voor ruimtetoerisme in 2030 een omvang van maar liefst 3 miljard dollar zal hebben.