Kweichow Moutai, u kan het nauwelijks uitspreken en de kans is groot dat u het niet eens lekker vindt. Maar het Chinese drankmerk is, bijna geheel door lokale verkoop, groter dan Coca-Cola of gelijk welk andere alcoholproducent.
Alsof u duizend scheermesjes tegelijk doorslikt: dat is de impressie die de meeste Westerse toeristen of zakenmensen geven na het drinken van hun eerste shot Moutai. De in China befaamde jeneverachtige drank heeft een smaak waar u aan moet wennen. Toch verkoopt ie als een lopend vuurtje, ook in China.
Vuurwater met een donkerrood verleden
De reden is duidelijk: het is de nationale drank van de Volksrepubliek en werd graag gedronken door onder andere Mao Zedong. Om een politieke deal te beklinken, of om een partnerschap af te sluiten is de drank in China bijna een traditie.
Het merk zelf doet ook zijn best om voor iedereen in China bereikbaar te zijn. 95 procent van de afzetmarkt is dan ook het vasteland. Of het nu een fles voor een feest is, of een van de meer exclusieve edities om als statussymbool in uw kast te zetten, dat maakt niet uit. Moutai is overal.
Zoals Champagne
De prijs ligt helemaal in handen van het merk zelf. Door de populariteit kan het eender welke prijs zetten. Net zoals Champagne kan het goedje namelijk slechts in een streek gemaakt worden. Het graan dat aan de basis ligt voor Moutai, wordt verbouwd in Guizhou.
Sinds 2001 is Moutai ook te vinden op de beurs in Peking, waar het een exponentiële groei heeft doorgemaakt. Daar is het momenteel het belangrijkste aandeel, tech-aandelen niet meegerekend. In 2017 bereikte het en sprong het over de marktwaarde van Diageo, dat onder andere Johnnie Walker en Guinness in de portefeuille heeft. Zelfs Coca-Cola moet buigen voor Moutai.
Toekomst?
Blijft de vraag hoe de toekomst van Moutai eruitziet. Want het goedje wordt vooral verkocht aan 40-60-jarige mannen en de Chinese markt lijkt verzadigd. Om te groeien, moet Moutai dus geëxporteerd worden. De bijzondere sensatie en smaak hebben zeker een waarde als nieuwigheidje. Of het vuurwater uit China ook een duurzame marktpositie buiten China vindt, blijft afwachten.
Lees ook: