Luchtvaartmaatschappijen Ryanair en Virgin Atlantic scoren het slechtst op klantenservice wat betreft het terugbetalen van geannuleerde vluchten door het coronavirus. Dat blijkt uit een enquête van de Britse consumentenorganisatie Which?
Zag u een reis en daarmee ook een geboekt vliegticket in het water vallen in 2020? Hopelijk niet bij Ryanair of Virgin Atlantic. Beide maatschappijen kregen van acht op de tien Britse ondervraagden het etiket ‘abominabel slecht’ opgekleefd op vlak van terugbetalingen door annulatie. Dat ongenoegen kwam naar voren uit een enquête van de Britse consumentenorganisatie Which?, vergelijkbaar met het Belgische Test-Aankoop.
Verder bleek uit de bevraging dat een derde van de respondenten die een vlucht boekte bij één van deze twee maatschappijen, meer dan drie maanden moest wachten op een terugbetaling. Geen enkele Ryanairklant gaf aan de terugbetaling ontvangen te hebben binnen het legaal vooropgestelde tijdskader.
Jet2 als grote winnaar
In totaal peilde Which? bij de reizigers naar zes verschillende luchtvaarmaatschappijen. Het Britse Jet2 werd met een score van 76% klanttevredenheid de beste leerling van de klas. Acht op de tien klanten van de lowcostmaatschappij lieten weten hun terugbetaling binnen de 28 dagen gekregen te hebben. Bij 34% was dat zelfs binnen de zeven dagen. Niemand moest langer dan drie maanden wachten. Tui kreeg de tweede hoogste score voor klantentevredenheid met 57%, gevolgd door British Airways (50%) en Easyjet (45%).
De helft van de passagiers bij British Airways ontving binnen de zeven dagen een terugbetaling, wat sneller was dan bij de overige vijf luchtvaartmaatschappijen. Tevens blijkt uit een ander Which?-onderzoek deze maand dat zowel Ryanair als British Airways weigeren om een restitutie aan te bieden voor vluchten die wel doorgaan, ook al mogen passagiers omwille van nationale lockdownregels niet reizen.
Lees ook: