Is er nog plaats voor een nieuw videoplatform naast reuzen als Netflix, Amazon Prime of Disney+? Ja, denken enkele voormalige Disney-directeurs. Ze willen duizenden nichefilms en -reeksen van ruim dertig gespecialiseerde diensten bundelen in het overkoepelende platform Struum.
Via één abonnement de kijkers toegang geven tot nicheprogramma’s – niet alleen films en series maar ook reality tv en lifestyle – die vandaag nog erg verspreid worden over een waaier aan minder bekende streamingdiensten aangeboden. Dat is de ambitie van Struum, een nieuwe streamingdienst die binnenkort in de VS, en later internationaal uitgerold wordt.
Struum is er zich goed van bewust dat de grote spelers Netflix, Hulu, Amazon Prime, Apple TV, YouTube, HBO Max en Disney+ ongeveer van driekwart van de streamingmarkt inpalmen. Maar volgens de start-up van vier voormalige directeurs bij Disney+ en Discovery is er daarnaast nog een enorm reservoir aan nichetitels voor specifieke doelgroepen, zoals de LGBTQ-gemeenschap of de latino’s in de VS, die nu nog versnipperd aangeboden wordt.
‘Het kan overweldigend en duur zijn voor de gemiddelde kijker om zich in alle opties buiten de grote spelers te storten. We willen die zoektocht vergemakkelijken’, zegt CEO en costichter Lauren DeVillier. Struum heeft deals gesloten met meer dan 30 nicheplatforms, die samen goed zijn voor ruim 20.000 titels.
De investeringsgroep van Michael Eisner, de voormalige CEO van Disney, pompt meerdere miljoenen dollars in het project.
Lees ook: