Winkels lopen leeg, internet profiteert: helft minder Amerikanen op koopjesjacht tijdens Black Friday

Uit voorlopige Amerikaanse data blijkt dat het aantal winkelbezoeken op Black Friday met de helft gedaald is, tegenover vorig jaar. De coronapandemie boezemt dan toch angst in, en de online verkoop is de grote winnaar.

De bekende koopjesdag was dus niet bepaald een succes voor de bakstenen winkels, die niet al te veel moeten hopen op de eindejaarsperiode. Tijdens de zes laatste weken van dit jaar zal het aantal Amerikanen dat naar een fysieke winkel trekt, 22 tot 25 procent lager liggen dan één jaar geleden. Dat blijkt uit voorspellingen van retailonderzoeker Sensormatic Solutions waarover de Amerikaanse zakenzender CNBC bericht.

‘Shoppers spreiden hun aankopen over de volledige feestperiode, vanwege de bezorgdheden rond social distancing en de coronapandemie’, zegt Brian Field, directeur bij het consultancybedrijf. ‘Black Friday leek dit jaar nogal op de typische zaterdag nà Black Friday.’

Hoewel het piekuur om te shoppen op Black Friday – twee uur in de namiddag – hetzelfde bleef, waren de meeste shoppers echter online te vinden. De online uitgaven stegen met 21,6 procent tot 9 miljard dollar, wat een nieuw record betekent. Dat geven cijfers van Adobe Analytics aan. Black Friday 2020 is daarmee de op één na belangrijkste dag voor online verkoop in de VS, na Cyber Monday in 2019. Naar alle verwachtingen zal Cyber Monday 2020 – komende maandag – opnieuw records breken.

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.