Vraag tijdens een sollicitatiegesprek: waarom wil je juist voor dit bedrijf werken?

Een van de meest gestelde vragen tijdens een sollicitatiegesprek is waarschijnlijk wel de vraag: “Waarom wil je juist werken voor ons bedrijf?” Je gesprekspartner tijdens dit belangrijke gesprek zal waarschijnlijk willen weten wat de achterliggende reden is van je sollicitatie voor een functie binnen zijn, of haar, onderneming. Werkgever vragen bijna altijd de reden waarom je juist voor deze baan, of waarom je solliciteert naar een functie binnen hun bedrijf hebt gekozen. Hoewel dit één van de meest gestelde vragen is tijdens een sollicitatiegesprek, is alleen maar zeggen dat de functie er aantrekkelijk uitziet of het bedrijf je enorm aanspreekt, over het algemeen niet voldoende.

Tijdens het voeren van sollicitatiegesprekken met potentiële werknemers staan werkgevers zelfs ​​te popelen om vast te stellen welke kandidaten echt de betreffende baan zouden willen hebben en er ook werkelijk moeite in willen steken om het bedrijf te willen verbeteren, in plaats van de mensen die alleen maar op zoek zijn naar werk, ongeacht wat de functie is of wat het takenpakket dat erbij hoort inhoudt.

Hoewel het lijkt als er een gemakkelijke vraag wordt gesteld, zullen veel werkgevers toch uiterst serieus naar het antwoord luisteren dat je geeft op de vraag: “Waarom wil je hier werken?” of “Waarom zou je juist bij ons bedrijf willen werken?” Op basis van je antwoord kan een werkgever namelijk je mate van interesse bepalen en zien hoeveel je te weten bent gekomen over het bedrijf.

De correcte manier om te antwoorden op deze vraag

De meest correcte manier om deze vraag te beantwoorden moet echter goed voor worden bereid en daarvoor zal een bedrijf op een degelijke wijze moeten worden onderzocht. Om die reden is het nodig om ruimschoots de tijd te nemen voor een dergelijk onderzoek, bijvoorbeeld door op de website van de onderneming onder het kopje “over ons” te beginnen. Door zoveel mogelijk informatie te verzamelen over het bedrijf, de missie van de onderneming, de toekomstplannen en de mensen die het geheel besturen, kun je immers een stuk gemakkelijker de voordelen van werken op deze plaats beargumenteren tijdens een sollicitatiegesprek.

Verder kun je, voor aanvullende informatie, gaan zoeken op de bedrijfspagine op LinkedIn. Ook op deze website kun je vaak een goed beeld krijgen van het soort werknemers dat in dienst wordt genomen en de sfeer die er binnen een bedrijf heerst. Je kunt dan dus ook veel eenvoudiger bepalen of je wel past binnen het kader dat de werkgever stelt ten aanzien van kandidaten voor de functie waar je voor solliciteert.

Een andere informatiebron zijn de meest recente persberichten en een zekere media-aandacht waar het bedrijf in wordt genoemd. Dit soort bronnen kunnen je namelijk nuttige informatie verschaffen ten aanzien van de toekomstige doelstellingen van de onderneming. Het is zelfs mogelijk om een kijkje te nemen op de Facebook-pagina, het Twitter-, Pinterest- of Instagram-account of een andere sociale media pagina van de onderneming om het ​​gevoel van wat klanten of gebruikers van een product te kunnen achterhalen en het bedrijf door hun ogen te zien.

Hoe meer details je uiteindelijk weet te achterhalen, hoe beter het zal zijn. Je moet echter wel altijd vermijden om tijdens een sollicitatiegesprek over persoonlijke voordelen en extraatjes voor werknemers te praten. Wel dien je echt de manier te benadrukken waarop het bedrijf de missie, waarden en het werk af weet te stemmen op je persoonlijke doelen.

Vergelijk persoonlijke doelen met de doelstellingen van het bedrijf

Om een correct ​​antwoord op deze vraag goed voor te bereiden, is het aan te bevelen om je persoonlijke doelen te vergelijken met de doelstellingen van het bedrijf en de functie waar je voor solliciteert. Je kunt hiervoor een lijst maken met de belangrijkste doelstellingen van de onderneming en vervolgens je persoonlijke doelen op een rijtje zetten die je goed af kunt stemmen op deze doelstellingen. Op het moment dat bijvoorbeeld het bedrijf erg veel nadruk legt op maatschappelijke dienstverlening dan zou je hier rekening mee dienen te houden dat dit een belangrijke waarde of een voornaam doel voor je dient te zijn.

Bij de beantwoording van de vraag hoef je je overigens maar op één of twee doelstellingen, of positieve kwaliteiten, van het bedrijf te richten. Vervolgens dien je te benadrukken op welke wijze deze doelen of kwaliteiten overeenkomen met je eigen doelen, of op welke manier je werkervaring het bedrijf zou kunnen helpen om haar doelen te bereiken. In je antwoord moet je dus de nadruk leggen op de manier waarop jij het bedrijf kunt helpen, in plaats van je te richten op je persoonlijke voordelen als je in dienst wordt genomen. Zelfs als een werkgever je de vraag stelt waarom je daar graag wilt komen te werken, dan dien je je gesprekspartner nog steeds ervan te overtuigen dat je een prima aanwinst zult zijn voor de onderneming (en dit uiteraard goed onderbouwen met specifieke voorbeelden).

Voorbeelden van correcte antwoorden

Hieronder hebben we een aantal voorbeelden verzameld van correcte antwoorden die je kunt gebruiken om je eigen antwoord vorm te geven:

  • Dit bedrijf is internationaal bekend vanwege zijn producten in de gezondheidszorg, en mijn ervaring in de verkoop van producten voor deze sector intrigeert me vooral vanwege de mogelijkheid om me in deze functie te kunnen presenteren.
  • Niet alleen bent u een marktleider, met een sterke financiële dienstverlening en een groot businessmodel, maar ik heb eveneens op uw Facebook-pagina en Twitter-account gezien dat de gebruikers van uw product enorm enthousiast zijn. In feite ben ik ook een gebruiker van uw product en kan ik haast niet wachten om een ​​deel van de ontwikkeling en de distributie van het product als mijn werk te mogen beschouwen.
  • De reputatie van uw bedrijf is zo verheven. Voormalige collega’s van mijn huidige werk en ik hebben gezien hoeveel de onderneming wordt gewaardeerd. In het bijzonder de mogelijkheid voor medewerkers om binnen het bedrijf te pitchen als ze grote ideeën hebben en de actieve leidende rol die het bedrijf aanmoedigt om met nieuwe initiatieven naar voren te treden.
  • Ik weet dat uw bedrijf op dit moment eraan werkt om haar internationale markt uit te breiden. Ik heb eerder 5 jaar lang gewerkt in de internationale verkoop en ik weet dat ik kan helpen om dit bedrijf haar doelstellingen te laten bereiken.
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.