Meestal betaal je in ons land jaarlijks een bepaald bedrag voor het gebruik van een zichtrekening. Toch zijn er ook banken die dergelijke kosten sterk weten te drukken, of die zelfs helemaal geen kosten voor een bankrekening berekenen. Het vergelijken van bankrekeningen kan echter erg ingewikkeld zijn omdat de kosten en de promoties niet helder aan de klanten worden aangeboden. Door banken te vergelijken, en uiteindelijk over te stappen naar een bank die je minder of zelfs helemaal niets kost, kun je jaarlijks behoorlijk wat geld besparen.
Waarvoor mogen geen kosten worden berekend?
In ons land is het bij wet bepaald dat een bank geen kosten mag berekenen voor:
- het afsluiten van een zicht- of spaarrekening,
- het overmaken van het bestaande saldo naar een nieuwe rekening of contant uitbetalen.
Verder dienen banken de beheerskosten van de resterende periode aan een klant terug te betalen op het moment dat deze overstap naar een andere bank. Deze tijd hoeven de banken de rekeningen immers niet langer te beheren.
Bankoverstapservice voor zichtrekeningen
Door middel van de bankoverstapservice kun je als klant snel en gemakkelijk van de ene Belgische bank naar de andere overstappen. Aan deze service zijn overigens geen extra kosten verbonden. Het enige dat de klant dient te doen is de nieuwe bank op de hoogte te brengen van de overstap. Vervolgens zullen de oude en nieuwe bank samenwerken en ervoor zorgen dat het betaalverkeer doorgang kan blijven vinden. De bankoverstapservice draagt onder andere zorg voor:
- de overschrijvingsopdrachten en de actieve domicilieringen worden overgezet naar de nieuwe bank,
- de betaalkaarten van de oude bank worden geschrapt,
- de oude zichtrekening wordt vereffend,
- het saldo zal over worden geplaatst op een zichtrekening bij de nieuwe bank.
Kosten van een bankproduct
Een bank mag zelf beslissen welke kosten er worden berekend voor het gebruik van een rekening. Dit soort kosten is doorgaans te vinden op de website van een bank. Een kostenoverzicht is eveneens te vinden in de tariefbrochure, die in bankkantoren te verkrijgen zijn.
De meest voorkomende kosten voor een bankproduct zijn:
- jaarlijkse kosten voor het beheer van bijvoorbeeld een rekening,
- kosten voor elke transactie (dergelijke kosten hangen dikwijls af van de manier waarop je deze uitvoert, bijvoorbeeld aan een bankloket, via een bankautomaat, per telefoon of via internetbankieren,
- kosten voor een bankkaart die aan een bankproduct is gekoppeld,
- portokosten voor het versturen van eventuele rekeningoverzichten.
Veel banken vragen je niet per transacties te betalen, maar wel per rekeningpakket. Een rekeningpakket kun je kiezen naar je persoonlijke behoeften en voorkeuren. Zo kun je bijvoorbeeld een basispakket nemen met slechts één bankkaart per rekening en een beperkt aantal transacties aan een bankloket. Daarnaast kun je ook gaan voor uitgebreider pakket waarbij je onder andere meerdere bankkaarten (en dikwijls ook kredietkaarten) aan een zichtrekening kunt verbinden, meer transacties kunt verrichten aan het bankloket, via het internet kunt bankieren. Voor een dergelijk rekeningpakket betaalt je elk jaar, elke maand of elk kwartaal een vaste vergoeding aan je bank. Het gros van de banken dat beweert gratis te zijn, is dit uiteindelijk dus niet.
Een helder kostenplaatje
Banken moeten hun klanten duidelijkheid bieden ten aanzien van de kosten van een rekening, bijvoorbeeld in de vorm van een tariefbrochure of een webpagina. Verder moeten banken elk jaar hun klanten informeren over de geldende tarieven, onder andere in de vorm van rekeninguittreksels. Een bank mag haar tarieven of rentevoeten pas aanpassen nadat zij hun klanten hiervan schriftelijk op de hoogte hebben gebracht. Indien je niet akkoord gaat met de nieuwe tarieven, dan kan je kosteloos je rekening stopzetten en het saldo naar een andere bank overplaatsen.