China heeft dinsdag nieuwe wetgeving aangekondigd die de monopoliepositie van grote e-commercespelers als Alibaba en Tencent aan banden moet leggen.
De concurrentiewaakhond van de Volksrepubliek heeft een lijst voorstellen neergelegd en wacht op feedback van betrokken partijen tot 30 november. Dan worden er finale beslissingen gemaakt. China probeert al even grip te krijgen op de ongebreidelde groei van de grote internationale spelers.
Privacy
De nieuwe regels mikken vooral op privacy en subsidiewetgeving. Dat de grote e-commercespelers veel data verzamelen van hun klanten en die ook delen met anderen, is niet naar de zin van de Chinese overheid. Daarnaast is er ook het mededingingsrecht. De grote spelers hebben een ijzeren wurggreep rond de hals van de kleinere winkels, die daardoor uit de markt worden gespeeld.
Daarom kijkt China in eerste instantie naar de opzet rond de Variable Interest Entity. Dat is een vehikel waarmee Chinese bedrijven buitenlandse investeerders kunnen aantrekken. Ze kunnen er ook op een buitenlandse beurs mee staan. De vereisten om van de VEI gebruik te maken, zouden een stuk strenger worden, met die privacy- en concurrentiezorgen in het achterhoofd.
Gepersonaliseerde reclame
Een derde gevoelig punt is dat China niet meer wil dat bedrijven klanten benaderen op basis van de data die ze over hen verzameld hebben. Met andere woorden: gepersonaliseerde reclame, het nec plus ultra in de sector, zou niet mogen. Veel grote spelers zijn net nu bezig met dat soort software uit te rollen.
Logisch dus dat dat laatste voorstel ook in de gaten wordt gehouden door de collega’s uit Silicon Valley. De regels uit China zullen namelijk voor hen bepalen of ze op een belangrijke markt hun dominantie kunnen behouden. De aandelen van Alibaba en Tencent daalden met 3 procent in Hongkong, maar tech ving maandag sowieso klappen.
Ant
Het is geen verrassing dat de Chinezen de grote techbedrijven onder de knoet willen houden. Eerder was een Tencent-deal met muziekproducers al het voorwerp van onderzoek. China trok ook aan de noodrem bij Ant, de financiële poot van Alibaba die naar de beurs zou gaan begin november. Dat zou de grootste beursgang ooit worden, maar de overheid vroeg meer garanties over het risicobeheer. Exit Ant dus.
Maar de nieuwe potentiële wetgeving is vooral belangrijk voor Tencent en Alibaba. De twee koningen van het Chinese techlandschap spelen niet alleen voor hun eigen team, maar investeerden ook in talloze andere Chinese techstart-ups.