De Britse autobouwer Rolls-Royce wordt zelden vereenzelvigd met een jeugdige bestuurder, maar het merk heeft het voorbije decennium toch een duidelijke verjonging laten blijken. Dat blijkt uit getuigenissen van verkopers, opgetekend door het magazine Autonews. De gemiddelde leeftijd van de koper van een Rolls-Royce is de voorbije jaren dan ook gevoelig gedaald.
Een decennium geleden was de klant van Rolls-Royce op het ogenblik van de aankoop van een auto gemiddeld 56 jaar oud. Dat is inmiddels echter gedaald tot 43 jaar.
Generatieverschuiving
‘Rolls-Royce verkoopt nog altijd de statische Phantom, die ongeveer 500.000 dollar kost en vooral met traditionele zakenlui of andere vermogende figuren wordt vereenzelvigd,’ aldus Autonews.
‘De rest van de portfolio – met de types Ghost, Wraith, Dawn en Cullinan – heeft echter niet alleen de wereldwijde verkoop van het merk het voorbije decennium opgedreven, maar heeft ook tot een generatieverschuiving geleid. Het merk blijkt nu ook de belangstelling van de superrijke millennials te trekken.’
‘Die generatieverschuiving is bij Rolls-Royce de belangrijkste verandering van het voorbije decennium gebleken,’ getuigt Kelly Wolf, topman van de Amerikaanse autoverkoper Indigo Auto Group. ‘Het klantenbestand heeft een jeugdiger karakter gekregen. Deze oude stereotypes over de eigenaar van een Rolls-Royce zijn verdwenen. De typische klant bestaat niet meer.’
De verandering is volgens kenners begonnen met de introductie van het model Ghost tien jaar geleden. Daarmee kreeg de kandidaat-koper immers een mogelijk alternatief voor de traditionele Phantom aangeboden.
‘Aan het merk kan nu ook geen typische eigenaar meer worden gekoppeld,’ zegt ook Beau Rice, general manager bij verkoper Hi Tech Motor Cars uit Texas. ‘De koper hoeft niet langer een zakenman te zijn, want ook advocaten, artsen en atleten behoren tot het klantenbestand. Maar het gaat hier zonder onderscheid om individuen die in hun leven of carrière succes hebben bereikt.’
Black Badge
‘De nieuwe modellen van Rolls-Royce zijn vooral bedoeld om zelf te rijden,’ verduidelijkt Karl Brauer, analist bij ISeeCars.com. ‘De vroegere generaties waren daarentegen meestal voorzien om in rondgereden te worden. Het merk heeft door die verschuiving veel meer interesse bij jongere kandidaat-kopers gevonden. Voordien bestond het publiek nagenoeg uitsluitend uit vijftigplussers.’
Vier jaar geleden lanceerde Rolls-Royce zelfs zijn dochtermerk Black Badge, dat vooral op een jonger publiek is gericht. ‘Twintigers en dertigers zouden in het verleden zelden de aankoop van een Rolls-Royce hebben overwogen,’ zegt Wolf. ‘Met de introductie van het merk Black Badge is dat echter grondig veranderd.’
‘De nieuwe designs en de innovatieve technologie van de wagens oefenen op deze jongere doelgroep een grote aantrekkingskracht uit.’ Ook Kylie Jenner is een klant. Zij kocht een gepersonaliseerd exemplaar van de Cullinan.
De strategie heeft op de verkoop van Rolls-Royce een duidelijke impact gehad. Elf jaar geleden verkocht Rolls-Royce wereldwijd 1.002 wagens. Vorig jaar was die verkoop echter tot 5.152 exemplaren opgelopen. Dat betekende ook tegenover het jaar voordien een stijging met 25 procent, grotendeels dankzij het model Cullinan.