Palantir, het databedrijf van Peter Thiel en Alex Karp, is aan z’n beurscarrière begonnen. Meteen na de openingsbel was een aandeel in het bedrijf 10 dollar waard, een winst van meer dan 40 procent tegenover de introductieprijs van 7,25 dollar. Er wordt al 15 jaar gesleuteld aan het succes van Palantir.
Peter Thiel, ex-PayPal, is geen kleine naam in het wereldje, maar ook hij hield vandaag wellicht het hart vast toen zijn Palantir zijn eerste voet op de beursvloer zette. Palantir, een dataverwerkingsbedrijf dat privacy-activisten goed in het oog houden, heeft al een hele geschiedenis achter de rug.
Wat doet Palantir?
Net zoals over haar activiteiten is Palantir ook lang stil gebleven over wat al dat data analyseren voor de CIA en Europol nu eigenlijk heeft opgeleverd. Maar met een beursgang in het vooruitzicht kon Palantir niet anders en moest Karp met de billen bloot.
Over de waardering van Palantir was in de aanloop naar de beursgang veel te doen. De schattingen schommelden tussen 10 en 22 miljard dollar. De huidige koers brengt de waarde eerder in de buurt van de bovenzijde van die vork.
Het bedrijf gaat naar de beurs via een directe notering. Dat is de manier waarop ook bijvoorbeeld Spotify naar de beurs trok.
Bij een directe notering worden geen nieuwe aandelen uitgegeven, maar brengen de bestaande investeerders hun aandelen naar de beurs. Dat betekent dat er geen nieuw geld wordt opgehaald. Het voordeel van zo’n directe notering is wel dat er geen banken bij komen kijken die het hele proces moeten begeleiden.
Normaal is er bij zo’n directe notering ook geen ‘lock-upperiode’ waarin bestaande aandeelhouders voor een bepaalde periode niet mogen verkopen, maar dat is deze keer anders. Palantir biedt maximum 416 miljoen aandelen aan en de rest mag het komende jaar niet verkocht worden. Om investeerders gerust te stellen, gaf Palantir wel vooruitzichten.
Winst in zicht?
Omdat het bedrijf momenteel nog geen winst maakt, mikt Palantir op een nulresultaat voor dit jaar, een groei van 42 procent. Voor het volgende jaar belooft het bedrijf een omzetgroei van meer dan 30 procent. De hype die ontstaan is rond het bedrijf, moet daarbij helpen.
Volgens het prospectus van Palantir zijn er ruim 5.000 potentiële klanten. Daarvan heeft het bedrijf er nog maar 150 in portefeuille. Er is dus nog veel marge. Of Palantir die ook zal inhalen, valt nog te bekijken. Het hangt ervan af of het bedrijf, dat al lang zonder verkoopsmensen werkt, daar ook klanten van kan overtuigen.