China en de Europese Unie hebben een akkoord over de geografische naamsbescherming ondertekend. Daardoor zijn de betrokken producten beter tegen mogelijke namaak beschermd. Het akkoord werd tijdens een videoconferentie ondertekend door de Chinese president Xi Jinping en Charles Michel, voorzitter van de Europese Raad, samen met de Duitse bondskanselier Angela Merkel en Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie.
Door de overeenkomst worden honderd Europese producten tegen imitatie beschermd. Een even groot aantal Chinese producten is eveneens door het akkoord gedekt. De overeenkomst zal naar verwachting begin volgend jaar in voege treden.
Bescherming
‘De overeenkomst moet wederzijdse handelsvoordelen opleveren en moet de consument in beide gebieden de mogelijkheid bieden kennis te maken met gegarandeerde kwaliteitsproducten uit een ander deel van de wereld,’ zegt Janusz Wojciechowski, Europees Commissaris voor landbouw en plattelandsontwikkeling, in een commentaar op het akkoord.
‘Producten met een Europese geografische naamsbescherming staan bekend om hun kwaliteit en diversiteit. Het is belangrijk om deze producten op Europees en mondiaal niveau te beschermen. Op die manier kan ook hun authenticiteit en reputatie worden gegarandeerd.’
De Chinese markt heeft voor Europese producten met een geografische naamsbescherming een hoog groeipotentieel. China was voor agrovoeding uit de Europese Unie vorig jaar de derde exportbestemming ter wereld. Die trafiek bereikte daarbij een volume van 14,5 miljard euro.
Bij Europese producten met een geografische naamsbescherming is China zelfs de tweede exportbestemming in de wereld. De lijst met Europese beschermde producten omvat Cava, Champagne, Feta, Ierse whiskey, Münchener Bier, Ouzo, Polska Wódka, Porto, Prosciutto di Parma en Queso Manchego.
‘Bovendien zullen Europese consumenten dankzij de nieuwe overeenkomst een aantal echte Chinese specialiteiten kunnen ontdekken,’ aldus nog Janusz Wojciechowski. Beschermde Chinese producten zijn onder meer Pixian Dou Ban (bonenpasta), Anji Bai Cha (thee), Panjin Da Mi (rijst) en Anqiu Da Jiang (gember).
Export
Binnen vier jaar na de introductie van het nieuw akkoord zullen zowel China als de Europese Unie bijkomend nog eens 75 producten aan de lijst kunnen toevoegen.
Op dit moment genieten meer dan 3.300 Europese producten een geografische naamsbescherming. In de Europese Unie zijn ook 1.250 producten uit andere delen van de wereld eenzelfde statuut.
De markt voor producten met een geografische naamsbescherming heeft in de Europese Unie een totale waarde van ongeveer 74,8 miljard euro. Dat vertegenwoordigt 6,8 procent van de totale Europese markt voor voeding en drank.
Deze producten garanderen ook een export van 16,9 miljard euro. Dat betekent 15,4 procent van de totale omzet die de Europese Unie met de uitvoer van voeding en drank realiseert.
De gesprekken tussen de Europese Unie en China rond geografische naamsbescherming gingen veertien jaar geleden van start. Dat resulteerde acht jaar geleden in een lijst waarop beide partners elk tien beschermde producten mochten selecteren.