De Croo: ‘Brussels Airlines krijgt twee extra langeafstandsvliegtuigen’

Als alles goed gaat, zal Brussels Airlines in 2026 kunnen beschikken over twaalf langeafstandsvliegtuigen, twee meer dan nu. Dat zei minister van Financiën Alexander De Croo (Open Vld) donderdag in de Kamercommissie Financiën, waar er een gedachtewisseling plaatsvond over het reddingsplan van in totaal 460 miljoen euro.

De extra langeafstandsvliegtuigen zijn een van de concrete beloftes van Lufthansa voor haar Belgische dochter als de winstgevendheid van de maatschappij evolueert zoals in het businessplan is voorzien. Brussels Airlines beschikt momenteel over tien A330-langeafstandsvliegtuigen, al zijn er nu door de coronacrisis maar twee actief.

Dat zouden er binnen zes jaar dus twaalf kunnen zijn, en daarbij zullen ook nieuwe, minder vervuilende en minder lawaaierige toestellen zijn, zegt De Croo. Hij sprak ook over nieuwe vliegtuigtypes, met name kleinere vliegtuigen die toch op lange afstand kunnen worden ingezet. Een voordeel van die toestellen is dat ze vanop Zaventem bepaalde bestemmingen in de Verenigde Staten rechtstreeks kunnen bereiken, wat niet mogelijk zou zijn vanuit Lufthansa-basissen als Frankfurt en München.

170 miljoen van Lufthansa

De minister lijstte in de Kamercommissie nog eens de voornaamste punten op van het akkoord dat de federale regering dinsdag met Lufthansa bereikte over financiële steun voor Brussels Airlines. De regering geeft een lening van 290 miljoen euro over zes jaar, die alleen mag worden gebruikt voor de activiteiten van Brussels Airlines. Lufthansa van zijn kant pompt 170 miljoen euro in zijn dochtermaatschappij, waarvan ongeveer 70 miljoen euro om het herstructureringsplan te betalen. Daarbij zouden ongeveer 1.000 van de 4.000 jobs verdwijnen.

Lufthansa belooft onder meer dat het merk Brussels Airlines blijft bestaan, met hoofdzetel in België en met een Belgische vlieglicentie. Brussels Airport zal ook worden ontwikkeld als knooppunt (hub). In ruil voor de lening krijgt de staat twee zitjes in de raad van bestuur van Brussels Airlines. ‘Dat zullen echte bestuurders zijn, met stemrecht’, preciseerde De Croo. Lufthansa wilde geen nieuwe aandeelhouder, maar ‘werken met een lening en tegelijkertijd twee mensen in het bestuur hebben met dezelfde rechten als een aandeelhouder, dat is het evenwicht dat we zochten’, aldus de minister.

Het is nog niet duidelijk wie de twee bestuursleden zullen worden. ‘We zullen mensen kiezen met veel ervaring en een groot netwerk in de economische wereld’, klonk het. ‘Ze zullen ervoor moeten zorgen dat het businessplan wordt uitgevoerd.’

Tweede golf

Er komt ook een strategisch comité dat zal waken over de uitvoering van de gemaakte afspraken. En er is in een arbitragemechanisme in verschillende stappen voorzien als de afspraken niet zouden worden nageleefd, met als laatste stap het internationale bemiddelings- en arbitragehof in Genève.

Er waren hier en daar ook wat stemmen die zich afvroegen of de lening van 290 miljoen euro genoeg is als er een tweede coronagolf aankomt en luchtvaartmaatschappijen opnieuw in de problemen geraken. De Croo gaf aan dat er dan de nodige flexibiliteit aan de dag zal gelegd worden rond de terugbetaling van de lening.

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.