Duits kartelonderzoek naar operatoren laadpalen elektrische wagens

In Duitsland start het Bundeskartellamt, dat de marktconcurrentie moet beschermen, een onderzoek naar de installatie van laadstations voor elektrische wagens. Daarmee gaat de instelling in op een reeks klachten over de kosten en gebruiksvoorwaarden die door de beheerders van de laadstations aan hun klanten worden opgelegd.

Duitsland, de grootste automarkt van Europa, wil tegen eind dit decennium een netwerk laadstations uitrollen dat voor een voldoende afdekking van zijn hele grondgebied zorgt. Dat moet de bestuurders van elektrische wagens garanderen dat ze binnen een redelijke afstand een locatie voor het opladen van de autobatterijen kunnen vinden.

Op die manier wil de Duitse overheid het gebruik van elektrische wagens aanmoedigen. Het Bundeskartellamt wil naar eigen zeggen met zijn onderzoek potentiële problemen rond de prijsvorming en de locaties van de laadstations identificeren.

Cruciaal

‘Interessante voorwaarden en schappelijke prijzen voor het opladen van de autobatterijen in de openbare ruimte zijn van cruciaal belang om chauffeurs aan te moedigen om naar elektrische mobiliteit over te stappen’, benadrukt Andreas Mundt, voorzitter van het Bundeskartellamt.

‘We hebben hier uiteraard te maken met een opkomende markt. Maar toch krijgen we steeds meer klachten over de prijzen en de voorwaarden die aan het gebruik van laadpalen worden gekoppeld.’

Tot nu toe garanderen de laadstations voor elektrisch wagens nog steeds geen netwerk dat op het gebied van dichtheid aan de behoefte van de autobestuurder voldoet. Dit vormt een belangrijke belemmering om chauffeurs te doen beslissen op elektrische wagens over te stappen en hun oudere wagens, die met hun fossiele brandstoffen voor hogere emissieniveaus zorgen, aan de kant te zetten.

De Europese Commissie wil tegen midden dit decennium over een netwerk van één miljoen openbare oplaadpunten kunnen beschikken. Onder meer bedrijven zoals Electricité de France (EdF) en Shell proberen zich met overnames een aanwezigheid op de markt uit te bouwen.

De Duitse toezichthouder benadrukt dat een eerlijke concurrentie tussen de operatoren van de laadstations van cruciaal belang zal zijn. Daarvoor moet er volgens het Bundeskartallamt gegarandeerd worden dat bij de toegang tot de geschikte locaties en de gebruiksvoorwaarden voor de laadstations geen discriminatie tussen de chauffeurs wordt gehanteerd.

Vorig jaar werden wereldwijd ongeveer 2,1 miljoen elektrische wagens in het verkeer gebracht.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.