Tesla mag ‘autopilot’ niet meer gebruiken in reclame

Het Duitse gerecht vindt dat de Amerikaanse autobouwer Tesla klanten misleidt door reclame te maken met het concept ‘autopilot’ waarmee zijn voertuigen zijn uitgerust.

Tesla mag de term niet meer gebruiken. De rechtszaak kwam er na een klacht van het Duitse agentschap dat strijdt tegen oneerlijke concurrentie.

Rijden in de stad

Het concept werd aangeprezen in een reclame uit 2019 voor het Model 3. Tesla doet uitschijnen dat de wagen autonoom kan rijden, zonder bestuurder, zelfs in een stedelijke omgeving.

Maar de rechtbank van München wees er dinsdag op dat dit misleidend is. De wagens beschikken immers nog niet over die technologie én zelfrijdende wagens zijn niet toegelaten in Duitsland. Tesla moet de spelregels respecteren, klonk het.

Niveau 2

Tesla heeft wagens die een niveau zelfbesturing hebben van 2 op een schaal van 5. Dat wil zeggen dat de wagens zelf kunnen rijden op bepaalde stukken snelweg. Daar moet nog steeds een bestuurder bij zijn, die focust op de weg.

In Europa zijn enkele testtrajecten voor zelfrijdende auto’s maar effectief de wagen laten rijden zonder een hand aan het stuur en een voet aan de pedalen, mag nog niet.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.