De heropstart van een aantal sportcompetities in Europa heeft ook streaming een nieuwe impuls gegeven. Dat blijkt uit een rapport van het bedrijf Conviva, aanbieder van online videotoepassingen.
Door de uitbraak van de coronacrisis was het kijkgedrag van het Europese sportpubliek tijdens de maanden maart en april tot een historisch dieptepunt teruggevallen, maar in juni kon een sterke heropleving worden opgemerkt.
Entertainment
Op het dieptepunt van de coronacrisis was het aandeel van sport in de geconsumeeerde streamingcontent tot amper 3 procent teruggevallen. ‘De terugkeer van de Premier League, La Liga, Bundesliga en de Serie A heeft echter voor een nieuwe impuls gezorgd,’ aldus Conviva. ‘Tegenover de eerste week van maart liep de tijdsbesteding aan sportstreaming tijdens de maand juni met 24 procent op.’
‘Deze resultaten benadrukken de interesse van de Europese consumenten voor live sportcontent,’ benadrukken de onderzoekers. ‘Op het dieptepunt van de coronacrisis had entertainment wegens de onbeschikbaarheid van sportprogramma’s op de streamingmarkt een aandeel van 97 procent.’
‘In juni is de sport echter meer dan teruggekeerd. Het aandeel van sport liep zelfs hoger op dan het niveau van 30 procent dat voor de uitbraak van de coronacrisis werd opgetekend.’
Sociale media
‘De cijfers tonen tevens aan dat entertainment en sport op de streamingmarkt een opmerkelijke verhouding hebben,’ zeggen de onderzoekers nog. ‘Door de heropleving van de sportactiviteiten is bovendien ook het gebruik van nieuwsconsumptie gedaald.’
‘Midden april lag de nieuwsconsumptie 180 procent hoger dan begin maart. Eind juni was er nog altijd een stijging met 98 procent opgetekend. Dit betekent dat nieuwsstreams nog altijd dubbel zoveel worden bekeken dan voor de uitbraak van de pandemie.’
Ook sociale media en videoplatformen ervaarden van de heropstart van de sportactiviteiten een positieve impact. De Italiaanse Serie A liet daarbij het grootste engagement optekenen, gevolgd door de Engelse Premier League.
‘Indien Europa indicatief is voor de wereldwijde heropstart van de sport, kunnen de media zich op een bijzonder sterke belangstelling verheugen,’ merken de onderzoekers op.