De Amerikaanse online retailer Amazon heeft een budget van 500 miljoen dollar vrijgemaakt om een groep medewerkers een eenmalige bonus uit te keren. Daarmee wil het bedrijf volgens Dave Clark, vice-president retailoperaties bij Amazon, de werknemers belonen voor de extra inspanningen die ze tijdens de coronacrisis hebben geleverd.
‘Met deze bonus wil Amazon zijn waardering tonen voor de werknemers die tijdens de coronacrisis zijn blijven werken en daarmee hun engagement tegenover de onderneming en de klanten hebben aangetoond,’ aldus Clark in een memo aan de werknemers.
Overuren
Fulltime werknemers van Amazon in Noord-Amerika krijgen een bonus van 500 dollar. Voor deeltijdse medewerkers is een beloning van 250 dollar voorzien. Chauffeurs die op zelfstandige basis pakketten voor Amazon leveren, ontvangen 150 dollar indien ze in juni meer dan tien uur voor het bedrijf hebben gewerkt.
Winkelmanagers van Whole Foods, een dochteronderneming van Amazon, hebben recht op een beloning van 1.000 dollar. Eigenaars van zelfstandige besteldiensten die voor Amazon werken, ontvangen 3.000 dollar.
Amazon kondigde in maart aan om de personeelsleden van de distributiecentra, de besteldiensten en Whole Foods een loonsverhoging van 2 dollar per uur te zullen toekennen. De werknemers van de distributiecentra kregen bovendien ook een dubbele vergoeding voor de gepresteerde overuren. Dat bijzondere regime is echter afgesloten.
Protest
Vele werknemers van Amazon hebben daarover hun beklag gemaakt. Zij zeggen immers dat de dreiging van een coronabesmetting nog altijd niet achter de rug is. Een groep werknemers van Amazon in Californië had een petitie georganiseerd waarin het herstel van de loonsverhoging en de dubbele betaling voor overuren werd gevraagd, samen met een betaald ziekteverlof en kinderopvang.
Amazon verdedigde echter zijn beslissing om de extra betalingen te schrappen. ‘De loonsverhogingen waren immers gekoppeld aan de hogere werklast door de toegenomen volumes online bestellingen,’ aldus het bedrijf. ‘Sindsdien is er echter een stabilisering ingetreden.’
De loondiscussies deden de spanningen tussen de werknemers en het bedrijf oplopen. Daarbij beweerden de werknemers dat het bedrijf onvoldoende inspanningen heeft gedaan om hen tegen het coronavirus te beschermen.
Amazon daarentegen benadrukte veel moeite te hebben gedaan om zijn vestigingen rein te houden en ervoor te zorgen dat de werknemers de nodige veiligheidsmaatregelen nemen. Onder meer werd daarbij het dragen van een masker verplicht, samen met het gebruik van een handdesinfecterend middel en het respecteren van de sociale afstand.