Om in de sportwereld aan de top te kunnen meedraaien, is ook een grote mentale weerbaarheid onontbeerlijk. Dat geldt echter niet alleen voor fysieke sportdisciplines. Bij de topspelers in elektronische sporten (e-sports) kan men immers dezelfde karaktereigenschappen terugvinden. Dat zegt een studie van wetenschappers aan de Queensland University of Technology (QUT) in Australië.
De onderzoekers baseerden hun conclusie op een analyse van meer dan driehonderd topspelers van games zoals Overwatch, Counter-Strike: Global Offensive, Rainbow Six: Siege, Defence of the Ancients en League of Legends.
Weerbaarheid
‘Professionele gamers die in e-sports de top willen halen, blijken over dezelfde psychische sterkte te beschikken als de absolute elite in de traditionele sportwereld,’ zegt onderzoeksleider Dylan Poulus, gedragswetenschapper aan de Queensland University.
‘In beide groepen kan een gelijkaardige mentale weerbaarheid worden gevonden. Bovendien blijken de twee groepen zich strategieën eigen te hebben gemaakt om met stresssituaties te kunnen omgaan.’
‘Ook in e-sports blijkt de elite psychisch beter gewapend te zijn dan de doordeweekse speler,’ zegt Poulus nog. ‘Wie in e-sports de top wil halen, krijgt met dezelfde stressfactoren te maken als atleten die zich opmaken om naar grote internationale evenementen zoals de Olympische Spelen te gaan.’
Uit het onderzoek bleek onder meer dat de elite uit de online sportwereld onder meer op het gebied van probleemoplossing over sterkere vaardigheden beschikt. Tegelijkertijd vertonen ze ook een sterke emotionele basis, die hen in staat te stelt te aanvaarden dat ze niet alles kunnen onder controle kunnen houden en soms tegenslagen zullen moeten verwerken.
Massa
‘Alle elementen die een sportbeoefenaar kunnen helpen om de top te bereiken, blijken ook in e-sports te werken,’ betoogt Poulus. ‘Dit betekent echter ook dat sportpsychologie ook voor de elite uit de digitale sportwereld kan worden ingezet.’
De onderzoekers wijzen er daarbij ook op dat er tussen beide werelden duidelijke overlappingen zijn. ‘Er moet worden vastgesteld dat ook de digitale topcompetities, net zoals de grote sportevenementen, een massapubliek kunnen aantrekken.’
‘Deze online competities worden soms bekeken door meer dan 60 miljoen mensen. E-sports is een van de snelst groeiende sporttakken in de wereld. De coronacrisis, die veel mensen gedwongen heeft thuis te blijven, heeft die interesse nog opgedreven.’
‘Het is dan ook normaal dat competities op topniveau bijzonder stresserend kunnen zijn. Bovendien is er vaak sprake van een zware financiële inzet. Sommige spelers zijn door videogames letterlijk miljonair geworden. Er kan dus heel wat op het spel staan.’
In een volgende fase willen de onderzoekers achterhalen welke specifieke elementen bij topspelers uit e-sports tot de sterkste stress leiden.