Corona treft AB InBev: bierverkoop in april daalt met 32 procent

AB InBev wordt midscheeps getroffen door de coronacrisis. In het eerste kwartaal dook het volume verkocht bier 9,3 procent lager. En de bierreus verwacht een ‘veel grotere impact’ in het tweede kwartaal.

Het jaar begon nochtans goed met een groei van 1,9 procent in de eerste twee maanden, zegt de brouwer van onder meer Stella Artois, Corona – het bedrijf hanteert consequent Covid-19 om te verwijzen naar de ziekte – en Budweiser. Maar het cijfer van China, waar de coronacrisis al in januari uitbrak, zit daar niet in vervat.

‘Zware impact’

De impact van Covid-19 nam toe tegen het einde van het kwartaal. ‘Bijgevolg daalde ons totale volume in het eerste kwartaal met 9,3 procent en met 3,6 procent als we geen rekening houden met China’, klinkt het in het resultatenbericht. Analisten raamden de volumedaling op 7,9 procent.

De omzet nam met 5,8 procent af tot 11 miljard dollar. Voor het tweede kwartaal is het bedrijf heel somber. ‘We verwachten dat de impact op onze resultaten voor het tweede kwartaal veel groter zal zijn dan in het eerste kwartaal’, klinkt het in een persmededeling.

Loonsverlaging

Dat weerspiegelt zich nu al in de verkoopresultaten van april. In de vierde maand van het jaar daalden de wereldwijde volumes ongeveer 32 procent, als gevolg van de verplichte sluitingen van de horecazaken en de overheidsmaatregelen tegen de verspreiding van Covid-19.

Om te besparen schrapt AB InBev nu alle investeringen. De directie levert 20 procent loon in, zakenreizen en bedrijfsevenementen worden geannuleerd. Eerder knipte de biergigant al in het slotdividend van 2019, maar een verdere verlaging komt er nog niet.

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.