Renault Filante Record 2025 vestigt elektrisch efficiëntierecord: 1008 km op één lading


Key takeaways

  • De Renault Filante Record 2025 elektrische demonstratieauto heeft 1.008 kilometer afgelegd op één lading en heeft daarmee een opmerkelijke energie-efficiëntie bereikt.
  • Het ontwerp van het voertuig geeft prioriteit aan gewichtsvermindering door het gebruik van lichtgewicht materialen en innovatieve batterijtechnologie.
  • De recordpoging toont aan dat Renault zich inzet om de technologie van elektrische voertuigen voor toekomstige auto’s te bevorderen.

Renault heeft onlangs een indrukwekkend efficiëntierecord gevestigd met zijn elektrische demonstrator, de Filante Record 2025. Het voertuig legde 239 ronden af op het UTAC-testcircuit in Marokko zonder te hoeven worden opgeladen.

@renault #Renault #Filante #Record #Electric #Efficiency ♬ son original – Renault

1008 kilometer in één rit

De prestatie resulteerde in een opmerkelijke afstand van 1008 kilometer afgelegd in minder dan tien uur. De gemiddelde snelheid bedroeg 102 km/u en de enige onderbreking tijdens de reis was een bestuurderwissel van zeven minuten. Renault meldt dat het voertuig slechts 7,8 kilowattuur per 100 kilometer verbruikte, wat de uitzonderlijke brandstofefficiëntie illustreert.

De Filante Record 2025 wordt aangedreven door een 87 kilowattuur accu van Renaults Scenic E-Tech Electric Long Range model. Aan het einde van de recordpoging had de batterij nog een indrukwekkende 11 procent lading, wat wijst op een potentiële actieradius van nog eens 120 kilometer.

Eerbetoon aan de geschiedenis

Het ontwerp van de Filante Record 2025 is een eerbetoon aan twee iconische voertuigen van Renault: de 40 CV van een eeuw geleden en de Étoile Filante van 1956. Beide auto’s stonden bekend om hun jacht op snelheids- en uithoudingsrecords.

Met een lengte van 5,12 meter, een breedte van slechts 1,71 meter en een hoogte van 1,19 meter heeft de Étoile Filante Record 2025 een aerodynamische carrosserie die ontworpen is om de luchtweerstand te minimaliseren.

Aerodynamisch ontwerp

Speciale wrijvingsarme banden dragen verder bij aan de efficiëntie. Het voertuig maakt ook gebruik van geavanceerde steer-by-wire en brake-by-wire technologieën in plaats van traditionele mechanische systemen, wat de prestaties nog verder verbetert.

Het aerodynamische ontwerp is geïnspireerd op high-performance vliegtuigen, waarbij de cockpit van de bestuurder lijkt op die van een straaljager. Sinds de eerste presentatie eerder dit jaar is de kap verbeterd voor optimale efficiëntie.

Focus op gewichtsvermindering

De ingenieurs van Renault hebben bij de bouw van het voertuig gewichtsvermindering als prioriteit gesteld. Het chassis is gebouwd met lichtgewicht materialen zoals koolstofvezelversterkte composieten en een speciale aluminiumlegering. Zelfs de bestuurdersstoel is gemaakt van zeildoek om kostbare grammen te besparen.

Hoewel de batterij afkomstig is van een productieauto, is de integratie ervan in de Filante Record 2025 heel anders. Cell-to-pack (CTP)-technologie integreert de batterijcellen rechtstreeks in het pack, waardoor er geen omvangrijke modules nodig zijn. Die aanpak vermindert niet alleen het gewicht, maar optimaliseert ook het ruimtegebruik.

Voortgang elektrische voertuigtechnologie

Renault benadrukt dat de recordpoging niet slechts een technische oefening is, maar eerder een cruciale stap in de vooruitgang van de technologie van elektrische voertuigen. De waardevolle lessen die uit dit project worden geleerd, zullen worden meegenomen in de ontwikkeling van toekomstige elektrische auto’s. (jv)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.