Key takeaways
- Hyundai en General Motors profiteren van de verlaging van de Amerikaanse invoerrechten op auto’s uit Zuid-Korea.
- Hoewel de verlaging van de tarieven tot 15 procent welkom is, zal het de aanvankelijke financiële impact die deze autofabrikanten verwachten, niet volledig compenseren.
- Hyundai en GM blijven sterk afhankelijk van de invoer van voertuigen uit Zuid-Korea, ondanks inspanningen om de lokale productie te verhogen.
Hyundai Motor en General Motors hebben baat bij een verlaging van de Amerikaanse invoerrechten op auto’s uit Zuid-Korea. Zo schrijft CNBC. Deze autofabrikanten werden hard getroffen door de tarieven van 25 procent die eerder dit jaar door de regering-Trump werden opgelegd.
Lagere tarieven
Hyundai, de grootste Amerikaanse importeur van nieuwe voertuigen uit Zuid-Korea, zei dat de tarieven het bedrijf alleen al in het derde kwartaal 1,2 miljard dollar (1 miljard euro) kostten. GM, dat ook een groot aantal voertuigen uit Zuid-Korea importeert, heeft zijn tarieflast geschat op 3,5 miljard tot 4,5 miljard dollar (3 tot 3,9 miljard euro) tussen nu en 2025.
De recente aankondiging van de Trump-administratie om de tarieven op bepaalde producten, waaronder voertuigen uit Zuid-Korea, te verlagen naar 15 procent zal beide bedrijven verlichting bieden. GM CFO Paul Jacobson merkte op dat, hoewel de verlaging positief is, het de aanvankelijke prognose van 2 miljard dollar (1,7 miljard euro) aan tarieven niet volledig zal compenseren. Hij verwacht dat de impact in 2026 dichter bij 1 miljard dollar (860.000 euro) of minder zal liggen.
Randy Parker, CEO van Hyundai North America, is het ermee eens dat hoewel het tarief van 15 procent nog steeds aanzienlijk is, de verlaging van 25 procent een welkome stap is. De tariefverlaging volgt op de toezegging van Zuid-Korea om over een periode van meerdere jaren 350 miljard dollar (300 miljard euro) te investeren in de VS, waaruit blijkt dat het economische partnerschap tussen de twee naties sterker wordt.
Importafhankelijkheid
Ondanks de geldende tarieven blijven Hyundai en GM sterk afhankelijk van auto-import uit Zuid-Korea. Hyundai wil de lokale productie in de VS verhogen tot 80 procent in 2030, maar is momenteel afhankelijk van import voor een aanzienlijk deel van zijn verkoop. GM, dat bekend staat om de productie van populaire instapcrossovers in zijn Zuid-Koreaanse fabrieken, heeft de verkoop van deze geïmporteerde voertuigen in de VS de afgelopen jaren aanzienlijk zien stijgen.
De nieuwe handelsovereenkomst is een positieve ontwikkeling na een periode van spanningen tussen de twee landen na een inval van immigranten in een batterijfabriek in Georgia, die gezamenlijk eigendom was van GM.
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!
