Key takeaways
- Inditex overtrof de omzetverwachtingen met een omzetstijging van 10,6 procent in november.
- De aandelen van het bedrijf stegen met 7 procent na de publicatie van de sterke resultaten voor het derde kwartaal. Ondertussen zijn die alweer gestabiliseerd.
- Inditex is van plan om zijn merk Bershka nog verder uit te breiden, vooral in de Verenigde Staten.
Inditex, het moederbedrijf van Zara, overtrof de marktverwachtingen voor de start van het vierde kwartaal met een opmerkelijke stijging van 10,6 procent van de omzet in november. Deze periode omvat het cruciale Black Friday-weekend en geeft een eerste indruk van hoe retailers presteren tijdens dit belangrijke kortingsseizoen.
Sterke beursprestaties
De aandelen van het bedrijf stegen deze ochtend met 7 procent naar het hoogste niveau in negen maanden. De stijging volgde op de publicatie van sterke resultaten over het derde kwartaal, met een valuta-gecorrigeerde omzet van 9,8 miljard euro, waarmee de analistenverwachting van 9,7 miljard euro werd overtroffen.
Hoewel Inditex geen regionale cijfers bekendmaakte, suggereren analisten dat de economie van Spanje zou kunnen bijdragen aan het succes van de retailer. Spanje is goed voor ongeveer 20 procent van de omzet van Inditex. De veerkracht van de consumentenbestedingen in Spanje staat in contrast met de zwakke vraag in heel Europa, waar het winkelend publiek steeds vaker kiest voor goedkopere online platforms zoals Shein.
Uitbreiding van de merken
Ondanks de hevige concurrentie van fast fashion rivalen heeft Inditex beter gepresteerd dan H&M, dat over het algemeen goedkopere producten aanbiedt. Met het oog op haar tweede grootste markt na Spanje ziet Inditex verdere groeimogelijkheden in de VS. CEO Garcia Maceiras heeft plannen aangekondigd om het merk Bershka naar het land te brengen, met de opening van twee eerste winkels in Miami volgend jaar. (jv)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

