Zoekopdrachten op Google leiden steeds minder tot clicks

In juni dit jaar leverden 50,3 procent van de ingevoerde opdrachten in de zoekmachine van Google geen enkele click op. Daarmee lieten zogenaamde zero-click zoekopdrachten voor de eerste keer in de geschiedenis een score van meer dan 50 procent optekenen. Dat blijkt uit een rapport van het dataplatform SparkToro en marktonderzoeker Jumpshot, gebaseerd op een analyse van meer dan 140 miljoen zoekopdrachten. 

De onderzoekers merken op dat zero-click zoekopdrachten de volgende jaren een belangrijke impact op zoekmachine-optimalisatie (SEO) zullen hebben.

Voldoende informatie

Uit de analyse bleek dat organische clicks in de analyse van de zoekopdrachten een aandeel van 45,3 procent lieten optekenen. De resulterende 4,4 procent was gelinkt aan betaalde clicks. Dat aandeel kende meer dan een verdubbeling tegenover de metingen in het eerste kwartaal drie jaar geleden, toen een score van 2,1 procent werd opgetekend.

‘Men kan al enkele tijd vaststellen dat gebruikers van Google steeds minder clicken op de resultaten die ze bij hun zoekopdrachten krijgen aangeboden,’ zegt Rand Fishkin, analist bij SparkToro. ‘In toenemende mate blijkt dat de gebruiker voldoende heeft aan de informatie die op de resultatenpagina kan worden gelezen.”

De toename van het aantal zero-click zoekopdrachten, samen met het krimpende marktaandeel van de organische zoekopdrachten, lijkt in belangrijke mate te wijten te zijn aan de toenemende invloed van de mobiele platformen. ‘In juni dit jaar hadden zero-click zoekopdrachten in de mobiele zoekopdrachten op Google een aandeel van 61,9 procent,’ zeggen de onderzoekers.

‘Dat aandeel heeft sinds januari 2016 een constante groei laten optekenen. Toen was er sprake van een aandeel van 55,6 procent. Organische clicks kenden op de mobiele platformen tijdens dezelfde periode een sterke daling van 41,1 procent tot 26,7 procent.’

Consequenties

‘Die verschuiving heeft belangrijke consequenties,’ betogen de onderzoekers. ‘Mobiele gebruikers hebben vaak nood aan een onmiddellijk en bondig antwoord. De informatie die op de resultatenpagina verschijnt is daarvoor in veel gevallen voldoende.’

‘Dat betekent echter ook dat vele gebruikers niet langer bij de originele bron van de informatie terecht komen. Google is daarbij niet langer een tussenpersoon, maar geeft rechtstreeks antwoord op de gestelde vragen.’

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.