Key takeaways
- Dankzij een samenwerking met OpenAI kunnen gebruikers vanaf 2026 via ChatGPT direct betalen met PayPal voor producten van aangesloten verkopers.
- Gebruikers kunnen hun bestaande PayPal-portefeuilles gebruiken om veilig te betalen voor aankopen in de AI-chatbot.
- De PayPal-integratie vergroot het bereik van handelaren door hun producten toegankelijk te maken op ChatGPT, waardoor er geen aparte integraties meer nodig zijn.
PayPal integreert zijn betalingsplatform in ChatGPT dankzij een samenwerking met OpenAI. Dankzij de samenwerking kunnen gebruikers vanaf 2026 rechtstreeks goederen kopen binnen de AI-chatbot. Het systeem is gebaseerd op OpenAI’s Agentic Commerce Protocol (ACP), een open-source standaard waarmee handelaren hun producten binnen AI-toepassingen kunnen presenteren, zodat AI-agenten winkelervaringen voor gebruikers kunnen vergemakkelijken.
Als aanvulling op de ACP stroomlijnt OpenAI’s Instant Checkout-functie, die in september werd gelanceerd, het aankoopproces door gebruikers in staat te stellen bestelgegevens, verzendinformatie en betaling binnen ChatGPT te bevestigen, zonder dat ze de chatbot hoeven te verlaten. Gebruikers kunnen hun PayPal-portemonnee gebruiken om hun bestelling te betalen en profiteren daarbij van de bescherming voor kopers en verkopers, inclusief de afhandeling van eventuele geschillen.
Bereik van verkopers vergroten
Daarnaast ontwikkelt PayPal een aparte betalings-API om kaarttransacties direct in ChatGPT te verwerken. Vanaf volgend jaar kunnen verkopers die PayPal-producten gebruiken hun aanbod op ChatGPT ontdekken, in eerste instantie gericht op categorieën zoals kleding, mode, schoonheid, woninginrichting en elektronica. Met deze integratie hoeven webwinkeliers geen aparte integraties meer te maken, omdat PayPal de merchant routing en betalingen achter de schermen beheert.
Om deze ervaring te verbeteren, lanceert PayPal een agentic commerce suite waarmee webwinkeliers hun productcatalogi in AI-apps kunnen laten zien, betalingen op verschillende AI-platforms kunnen accepteren en inzicht kunnen krijgen in consumentengedrag. PayPals strategie weerspiegelt een bredere inspanning om zichzelf te positioneren als de betalingspartner bij uitstek voor schaalbare AI-enabled winkelervaringen, aangezien consumenten steeds meer op AI vertrouwen voor alledaagse taken.
Prioriteiten stellen aan AI-integratie
Eerdere samenwerkingen met Perplexity en Google laten zien dat PayPal zich inzet voor de integratie van zijn services in AI-platforms. Naast de commerciële samenwerking biedt PayPal al zijn werknemers toegang tot ChatGPT voor bedrijven en geeft het zijn technici OpenAI’s codeertools, Codex, om hun ontwikkelingsmogelijkheden te verbeteren.
Alex Chriss, president en CEO van PayPal, sprak over het belang van het partnerschap: “Honderden miljoenen mensen gebruiken ChatGPT elke week voor hulp bij hun dagelijkse taken, waaronder het ontdekken van producten, terwijl meer dan 400 miljoen mensen PayPal gebruiken om aankopen te doen. Door samen te werken met OpenAI en het Agentic Commerce Protocol te adopteren, wil PayPal naadloze betalings- en winkelervaringen bieden, zodat gebruikers in slechts een paar klikken van chat naar kassa kunnen gaan.” (fc)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

