Key takeaways
- Politieke instabiliteit in Frankrijk bedreigt het vermogen om betrouwbaar deel te nemen aan het FCAS-programma (Future Combat Aircraft) ter waarde van 100 miljard euro.
- Uiteenlopende industriële belangen tussen Frankrijk en Duitsland zorgen voor obstakels.
- Duitsland heeft eind 2025 als deadline gesteld voor het verkrijgen van een vaste toezegging van alle partners over het FCAS, en dreigt zich terug te trekken als er geen duidelijke consensus wordt bereikt.
De toekomst van het 100 miljard euro kostende Future Combat Air System (FCAS) gevechtsvliegtuigprogramma, het resultaat van samenwerking tussen Frankrijk, Duitsland en Spanje, wordt omgeven door grote onzekerheid. Dit volgende-generatie gevechtsvliegtuig, ontworpen om samen met drones in een genetwerkte “gevechtscloud” omgeving te opereren, ondervindt tegenwind van de huidige politieke instabiliteit in Frankrijk en uiteenlopende industriële belangen tussen de partnerlanden.
Politieke instabiliteit baart zorgen
De herhaalde val van de Franse regering en de diepe verdeeldheid in het parlement leiden in heel Europa tot bezorgdheid over de betrouwbaarheid van het land als langetermijnpartner voor ambitieuze projecten zoals FCAS. Het veelvuldig herschikken van Franse ministeries, met alle gevolgen van dien voor de continuïteit van leiderschap en besluitvorming, wordt door Duitsland en andere potentiële partners met scepsis bekeken.
Om de situatie nog ingewikkelder te maken, verschillen Frankrijk en Duitsland van mening over de rol van het leiderschap en de technische specificaties van het project. Dassault Aviation, het Franse lucht- en ruimtevaartbedrijf dat de leiding heeft over de ontwikkeling van de Next Generation Fighter (NGF), het hart van FCAS, wordt tegengewerkt door Airbus Defence and Space, dat de pijler Combat Cloud leidt. Terwijl Dassault de NGF als het kernelement ziet, ziet Airbus de Combat Cloud en geïntegreerde gevechtsmanagementarchitectuur als het kernelement.
Beslissingstermijn nadert
Deze verschillende perspectieven hebben geleid tot oproepen voor een duidelijke beslissing tegen het einde van 2025. De Duitse minister van Defensie Boris Pistorius waarschuwde dat zonder een duidelijke toezegging van alle drie de regeringen, Duitsland zich uit het project zou terugtrekken.
De politieke instabiliteit in Frankrijk bemoeilijkt het FCAS-project verder. Het aftreden en de herbenoeming van premier Sébastien Lecornu, samen met de aanstelling van Catherine Vautrin als nieuwe defensieminister, maken het lastig om stabiele relaties op te bouwen en tijdig beslissingen te nemen.
Financiële onzekerheden doemen op
Financiële onzekerheden als gevolg van de Franse politieke crisis werpen ook een schaduw over de levensvatbaarheid van het project. De voorgestelde verhoging van het Franse defensiebudget voor 2026 is mogelijk niet voldoende om aan de behoeften van grote projecten zoals het FCAS te voldoen, vooral omdat oppositiepartijen niet bereid zijn om met de huidige regering samen te werken.
Afgezien van het FCAS, strekken de meningsverschillen tussen Frankrijk en Duitsland zich uit tot andere gezamenlijke defensieprojecten, zoals het Main Ground Combat System (MGCS), een programma om een nieuwe generatie grote gevechtstanks te ontwikkelen. Op dit gebied geeft Frankrijk de voorkeur aan een lichtere tank die gemakkelijker wereldwijd kan worden ingezet, terwijl Duitsland de voorkeur geeft aan een zwaarder, zwaarder gepantserd model voor mogelijke confrontaties met Rusland.
Strategische kloof
Deze verschillende visies op militaire strategie en industrieel leiderschap laten de langdurige strategische kloof tussen Frankrijk en Duitsland sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog zien. Duitsland focust op economische macht en vertrouwt op de NAVO voor defensie, terwijl Frankrijk streeft naar strategische autonomie en een mobielere, ervaren militaire macht onderhoudt.
Het succes van het FCAS en andere Europese defensieprojecten hangt af van een stabiel en coöperatief Frans-Duits partnerschap. Om dit te bereiken moeten de onderliggende politieke en industriële spanningen worden aangepakt, moet het vertrouwen in de Franse inzet voor langetermijnprojecten worden hersteld en moet er een gemeenschappelijke basis worden gevonden voor belangrijke technologische en strategische kwesties. (uv)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

