Kering bereidt verkoop schoonheidsdivisie aan L’Oréal voor


Key takeaways

  • Kering is van plan haar schoonheidsdivisie te verkopen aan L’Oréal voor ongeveer 4 miljard dollar (3,4 miljard euro).
  • De verkoop is bedoeld om de aanzienlijke schuld van Kering van 9,5 miljard euro te verminderen en de dalende verkoop van het vlaggenschip, het merk Gucci, aan te pakken.
  • Deze verkoop betekent een potentiële strategische verschuiving voor Kering door toegenomen concurrentie op de markt voor luxegoederen.

Luca de Meo, de nieuwe CEO van Kering, wil de aanzienlijke schuld van het bedrijf verlichten en het Franse conglomeraat van luxegoederen weer op de rails krijgen. Een van de strategieën die wordt overwogen is de verkoop van de cosmeticadivisie van Kering. Volgens insiders zijn er vergevorderde besprekingen gaande met rivaal L’Oréal voor een deal met een waarde van ongeveer 4 miljard dollar (3,4 miljard euro), volgens verschillende bronnen waaronder Reuters en The Wall Street Journal.

Als onderdeel van de deal zou L’Oréal het geurmerk Creed overnemen en cosmetica-ontwikkelingsrechten krijgen voor de modemerken van Kering, waaronder Bottega Veneta, Balenciaga en McQueen. De aankondiging zou volgende week al kunnen komen. Beide bedrijven weigerden commentaar te geven op de deal.

Gucci kampt met vertraging

De mogelijke verkoop markeert een cruciale stap voor de Meo in zijn pogingen om de nettoschuld van Kering, die eind juni 9,5 miljard euro bedroeg, te verlagen. Het bedrijf heeft ook te maken met een dalende verkoop van zijn vlaggenschip Gucci, als gevolg van een vertraging in de vraag naar luxegoederen, met name in China, een markt die de groei van de industrie meer dan een decennium heeft aangewakkerd.

In een steeds concurrerender landschap voor Europese luxehuizen, waaronder giganten als LVMH, Hermès en Chanel, zou het afstoten van de schoonheidsdivisie door Kering het begin kunnen zijn van een strategische transformatie. Reuters meldde dat L’Oréal deze maand benaderd werd door vertegenwoordigers van de Armanigroep nadat het bedrijf genoemd werd als potentiële koper van een minderheidsbelang in het modehuis van Giorgio Armani in het testament van de overleden ontwerper. (uv)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.