Tesla introduceert betaalbare Model Y om concurrentie het hoofd te bieden


Key takeaways

  • Tesla introduceert een meer betaalbare Model Y SUV om de verkoop te stimuleren en te concurreren met rivalen.
  • Het nieuwe model bouwt voort op bestaande platforms om de kosten te drukken en zal waarschijnlijk onder de 30.000 dollar (25.500 euro) geprijsd worden.
  • Tesla hoopt dat dit instapmodel de vraag naar hun auto’s opnieuw zal doen stijgen.

Tesla brengt vandaag naar verwachting een zuinigere versie van zijn populaire Model Y SUV uit, in een poging de dalende verkoopcijfers en het slinkende marktaandeel tegen te gaan nu de wereldwijde concurrentie toeneemt. Deze stap sluit aan bij de lang gekoesterde ambitie van CEO Elon Musk om voertuigen voor de massamarkt te maken. Dat meldt Reuters.

Hoewel Musk eerder plannen liet varen voor een volledig nieuw elektrisch voertuig van 25.000 dollar (21.250 euro), gebruikt dit volgende model bestaande productie- en ontwerpplatformen om de kosten laag te houden. Tesla maakte zijn fans enthousiast door afgelopen weekend twee korte video’s op X te delen. De ene toont koplampen die langzaam uit het donker verschijnen, de andere laat een draaiend wiel zien met daaronder ‘10/7’, de datum van de onthulling volgens het Amerikaanse formaat.

Verwachting en onzekerheid

In tegenstelling tot eerdere grote lanceringen van Tesla is er geen indicatie dat er een persoonlijk evenement zal plaatsvinden. Analisten, investeerders en liefhebbers verwachten echter wel een of andere aankondiging. De belangrijkste vragen draaien om de prijs van de auto, de actieradius en kostenbesparende maatregelen. Musk heeft al aangegeven dat de prijs van het voertuig onder de 30.000 dollar (25.500 euro) zal liggen, rekening houdend met de Amerikaanse belastingvoordelen voor elektrische voertuigen.

De recente afloop van deze kredieten leidde eind september tot een prijsverhoging van 7.500 dollar (6.375 euro) voor Tesla’s. Dit zorgde voor een tijdelijke stijging van de kwartaalverkopen. Hoewel dit de verkopen kortstondig naar recordniveaus stuwde, voorspellen analisten een vertraging voor de rest van het jaar tenzij het betaalbare model de vraag nieuw leven inblaast. Musk erkende dat consumenten graag een betaalbare Tesla wilden, en zei dat de prijs voor veel potentiële kopers een grote barrière was.

Productie loopt vertraging op

Oorspronkelijk was de productie gepland voor juni, maar Tesla produceerde pas voorlopige versies van het voertuig in juli, en de beschikbaarheid voor klanten is gepland voor het laatste kwartaal van 2025.
Het verouderende gamma van Tesla heeft te maken met toenemende concurrentie, vooral in China en Europa, waar de politieke houding van Musk de merkentrouw heeft aangetast. Eerder dit jaar lanceerde Tesla een opgefriste Model Y met bijgewerkte functies, maar de introductie van een betaalbaarder model zal naar verwachting cruciaal zijn voor aanhoudende groei.

Musk heeft de strategische focus van Tesla verschoven naar artificiële intelligentie, met bijzondere aandacht voor zelfrijdende taxi’s en humanoïde robots. Hoewel het bedrijf eerder hintte op de komst van extra betaalbare modellen zonder concrete details te geven, wijzen bronnen op plannen voor een vereenvoudigde versie van de Model 3 sedan. Deze meer toegankelijke modellen zijn essentieel als Tesla zijn ambitieuze doelstelling van 20 miljoen geleverde voertuigen in de komende tien jaar wil halen. Die doelstelling is gekoppeld aan Musks voorgestelde compensatieplan van 1 biljoen dollar (850 miljard euro). (fc)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.