Key takeaways
- De winst van Volkswagen in het tweede kwartaal daalde door hogere tarieven.
- Het bedrijf heeft zijn prognose voor het hele jaar verlaagd vanwege de tarieven.
- CEO Oliver Blume probeert een deal te sluiten met de Amerikaanse regering om de tarieven te verlagen.
Uit het winstverslag over het tweede kwartaal van Volkswagen bleek dat de verhoogde Amerikaanse invoerrechten op auto’s een aanzienlijke impact hadden. CEO Oliver Blume sprak de hoop uit op een eenmalige deal met de Amerikaanse regering, afhankelijk van een eerste overeenkomst tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten.
Blume benadrukte de aantrekkelijkheid van het investeringsprogramma van Volkswagen voor een mogelijke locatie in de Verenigde Staten, waaronder een Audi-fabriek.
Invloed van tarieven op financiële prestaties
De impact van deze tarieven is al duidelijk in de financiële prestaties van Volkswagen. De winst in het tweede kwartaal daalde met bijna 30 procent tot 3,8 miljard euro, met inkomsten die 3 procent onder het cijfer van 80,8 miljard euro van vorig jaar lagen. Alleen al in de eerste helft van het jaar heeft de Volkswagen Group voor meer dan 1,3 miljard euro aan kosten gemaakt door invoerrechten.
Als gevolg daarvan heeft het bedrijf zijn prognose voor het hele jaar verlaagd en verwacht nu een operationele winstmarge tussen de vier en vijf procent, een verlaging van 1,5 procentpunt ten opzichte van eerdere prognoses.
Volkswagen wil verder onderhandelen met VS
De heffing van 25 procent extra belasting op geïmporteerde auto’s door de Amerikaanse president Donald Trump in april heeft Volkswagen, Audi en Porsche, die volledig afhankelijk zijn van import omdat ze geen productiefaciliteiten in de VS hebben, onevenredig hard getroffen. Hoewel Volkswagen deze gestegen kosten tot nu toe heeft opgevangen, zei Blume dat mogelijke prijsaanpassingen zouden afhangen van het uiteindelijke tarief.
Blume voorziet persoonlijk een tarief van 15 procent, wat volgens hem te hoog is voor Volkswagen. Hij benadrukte dat het bedrijf zijn investeringen in de VS als hefboom wil gebruiken om dat tarief verder te verlagen. De Europese Commissie blijft vastbesloten om tot een overeenkomst te komen met de Verenigde Staten en blijft geloven in een mogelijk compromis. Als die er niet komt, is de kans groot dat Volkswagen de mogelijkheid tot een investeringsprogramma in de VS moet onderzoeken. (jv)

