Dubai koestert voor de introductie van elektrische wagens ambitieuze doelen. Daarvoor zijn belangrijke incentives voorzien, maar dat blijkt niet van aard om de bevolking voor de duurzame mobiliteit te kiezen. Dat schrijft Roba Aljohanin, correspondent van het persbureau Bloomberg in de Verenigde Arabische Emiraten.
Aljohanin wijst erop dat Dubai de eerste gebruikers van elektrische voertuigen gratis toegang geeft tot parkeergarages en tolwegen en kortingen op registratiekosten biedt. Ook de tweehonderd oplaadpunten voor elektrische voertuigen in Dubai kunnen gratis worden gebruikt, maar de bevolking blijkt weinig onder de indruk.
Klimaat
“De grootste afnemer van elektrische auto’s in Dubai is de overheid,” beklemtoont Roba Aljohanin. “Volgens dealers zijn de voorbije jaren aan lokale autoriteiten honderden elektrische voertuigen verkocht. Expats kiezen daarentegen, onder meer dankzij de lage belastingen, liever voor luxueuze sportwagens.”
Er moet dan ook worden vastgesteld dat de economische voordelen van elektrische wagens in de Verenigde Arabische Emiraten veel minder uitgesproken zijn dan elders in de wereld. Onder meer moet worden gewezen op de extreem lage benzineprijzen. Een volle benzinetank kost in Dubai 36 euro, tegenover 44 euro in de Verenigde Staten en 110 euro in Noorwegen, marktleider in elektrisch autovervoer.
“Daarnaast moet rekening worden gehouden met het extreem warme klimaat van Dubai,” zegt Aljohanin. “Tijdens de zomer, wanneer de temperaturen bijzonder hoog kunnen oplopen, moeten bestuurders intensief van hun airconditioning gebruik maken. Daardoor wordt de batterij van de wagen extra belast, waardoor het bereik van het voertuig wordt beperkt. “
“Bovendien gebeuren verplaatsingen in Dubai meestal over enorme autostrades met zestien rijstroken. Snelwegen in Dubai en de Verenigde Staten kunnen intimiderend zijn, waardoor chauffeurs sneller geneigd zijn om voor grotere auto’s te kiezen.”
“Er zijn dan ook grotere modellen van elektrische wagens nodig om de autobestuurder in Dubai sneller tot een overstap te kunnen aanzetten,” zegt Karim El-Jisr, directeur van het SEE Nexus Institute, een organisatie die steden over duurzame ontwikkelingen adviseert.
Sustainable City
In vergelijking met Noorwegen kan men in Dubai voor de helft van de prijs een grote auto kopen. Bovendien kost het verbruik een kwart van de prijs. Velen zien dan ook het nut van een elektrische auto niet in. Volgens de autoriteiten moet het echter mogelijk zijn om tegen het eind van dit decennium in Dubai, dat drie miljoen inwoners telt, 32.000 elektrische voertuigen op de weg te hebben, op voorwaarde dat de fabrikanten modellen aanbieden die aan de lokale omstandigheden zijn aangepast.
Volgens Faisal Rashid, directeur van de Supreme Council of Energy van Dubai, zijn er ook niet voldoende elektrische auto’s beschikbaar. Er rijden momenteel in Dubai ongeveer vierduizend auto’s met een duurzame aandrijving, maar minder dan duizend wagens zijn volledig elektrisch. Volgens Rashid moet tegen eind volgend decennium 10 procent van alle wagens elektrisch worden aangedreven.
Drie jaar geleden begon Renault zijn elektrisch model Zoe in Dubai te verkopen. De eerste klanten waren de Dubai Electricity and Water Authority en de Dubai Police. Op de particuliere markt werd echter minder succes geboekt. De Dubai Road Transport Authority heeft aangekondigd tweehonderd exemplaren van het Model 3 van Tesla te zullen kopen. Tesla zou ook een aantal particuliere orders hebben ontvangen. Geen van beide constructeurs heeft concrete verkoopcijfers bekendgemaakt.
In Dubai Sustainable City, een modern en duurzaam stadsproject met een oppervlakte van 46 hectare, werden drie jaar geleden de eerste terminals voor elektrische auto’s geïnstalleerd. De stad telt 2.700 inwoners, maar volgens Karim El-Jisr zijn er amper vijftien Tesla’s geregistreerd. Andere elektrische voertuigen werden er niet gemeld.