Key takeaways
- Griekse rederijen zullen Russische olie blijven vervoeren.
- De terughoudendheid van de VS om het prijsplafondmechanisme in te voeren beperkt de effectiviteit van de EU-sancties.
- EU-bedrijven worden geconfronteerd met een grotere complexiteit bij het verhandelen van Russische olie en het naleven van de sanctievereisten.
Griekse scheepvaartmaatschappijen zijn bereid om hun cruciale rol in het transport van Russische olie te behouden, ondanks de implementatie van nieuwe EU-sancties. Deze maatschappijen zijn goed voor ongeveer 20 procent van de wereldwijde oliehandel. Ze zijn van plan het vastgestelde prijsplafond te respecteren. Tegelijk willen ze de leveringsvolumes maximaliseren.
Een aanzienlijk deel van de Russische olie-export is momenteel afhankelijk van een “schaduwvloot” van ongereguleerde tankers. Griekse schepen, die deel uitmaken van de grootste tankervloot ter wereld, dragen echter ook bij aan het transport van Russische ruwe olie. Dit gebeurt binnen de toegestane prijsvork. Dat meldt Reuters.
Uitdagingen door EU-sancties
De VS hebben zich nog niet aangesloten bij het prijsplafondmechanisme van de EU. De meeste olietransacties verlopen in Amerikaanse dollars, wat deze terughoudendheid verklaart. Hierdoor kunnen Amerikaanse banken de clearing van dollarbetalingen controleren. Als gevolg hiervan zal de effectiviteit van EU-sancties waarschijnlijk beperkt zijn.
Ondanks deze uitdagingen worden EU-bedrijven geconfronteerd met een toegenomen complexiteit bij het verhandelen van Russische olie, terwijl ze aan de eisen van de sancties moeten voldoen. Experts benadrukken de noodzaak om zich strikt aan het nieuwe prijsplafond te houden. Ze waarschuwen ook dat alle verhandelde olie binnen de toegestane limieten moet blijven. Voor contracten die vóór 18 juli zijn afgesloten, geldt een overgangsperiode van 90 dagen waarin het transport en aanverwante diensten voor Russische ruwe olie mogen doorgaan. (em)
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

