Belgische werknemers gebruiken sollicitaties als onderhandelingstactiek om een hoger loon te krijgen.


Key takeaways

  • Een op de vier Belgen heeft al gesolliciteerd voor een andere job om een beter loon te krijgen op hun huidig werk.
  • Jongere generaties gebruiken deze strategie vaker dan oudere generaties.
  • Werkgevers moeten zich aanpassen door het belang van waardeafstemming te erkennen en groeimogelijkheden aan te bieden die verder gaan dan het salaris.

Een aanzienlijk deel van de Belgische werknemers (27 procent) geeft toe dat ze al sollicitatiegesprekken als een middel hebben gebruikt om met hun huidige werkgever te onderhandelen over een beter salaris of betere arbeidsvoorwaarden. Dat blijkt uit een onderzoek van Top Employers Institute, een wereldwijde autoriteit op het gebied van HR-beleid en strategieën. Deze trend is nog meer uitgesproken bij jongvolwassenen (tot 35 jaar), van wie 31 procent dergelijk gedrag vertoont.

Opmerkelijk is dat 24 procent van de ondervraagden zei dat ze erin geslaagd waren om hun voorwaarden en condities te verbeteren door middel van deze strategie, waarbij dit cijfer opliep tot 30 procent onder dertigers.

Oudere werknemers zijn loyaler

Er is duidelijk een generatiekloof aan het ontstaan. Terwijl jongere werknemers eerder geneigd zijn om de arbeidsmarkt te testen of hun positie te verbeteren, zijn oudere generaties loyaler. Zo gaf bijvoorbeeld slechts 20 procent van de 55-plussers toe dat ze alleen naar een baan hadden gesolliciteerd om hun huidige situatie te verbeteren, zonder echt weg te willen.

Naast de traditionele werkomstandigheden wordt de zoektocht naar de betekenis van werk steeds belangrijker bij carrièrebeslissingen. Meer dan een derde (36 procent) van de werknemers gelooft dat bedrijven die zich niet inzetten voor duurzame ontwikkeling minder aantrekkelijk zijn. Daarnaast is meer dan 20 procent van mening dat de sociale missie van een bedrijf belangrijker is dan een hoog salaris. Bemoedigend is dat 25 procent van de ondervraagden zegt dat hun werkgever actief betrokken is op dit gebied door samen te werken met liefdadigheidsinstellingen of sociale initiatieven.

Werkgevers mogen zich niet alleen richten op beloning

David Plink, CEO van het Top Employers Institute, zegt: “Voor jongere generaties zijn sollicitatiegesprekken niet langer alleen een route naar een nieuwe baan, maar ook een strategische manier om hun carrièrepad te beïnvloeden. Werkgevers moeten deze verschuiving erkennen en zich niet alleen richten op beloning, maar ook op het afstemmen van waarden. De opkomst van deze ‘strategische kandidaten’ is een duidelijk signaal dat werknemers op zoek zijn naar erkenning, mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling en werkgevers die op één lijn zitten met hun overtuigingen”. (fc)

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.