Key takeaways
- België trekt de helft van zijn NH90-helikoptervloot terug vanwege betrouwbaarheidsproblemen.
- De tactische transporthelikoptervariant is onderhevig aan frequente reparaties en lange wachttijden voor onderdelen.
- Het STAR-plan van België anticipeerde op deze terugtrekking en zal ze vervangen door lichte utiliteitshelikopters.
Het Belgische leger zal vier van zijn acht NH90 helikopters terugtrekken vanaf september. Minister van Defensie Theo Francken (N-VA) kondigde de beslissing aan na vragen van parlementsleden. Francken gaf toe dat de aankoop geen succes bleek, waarbij hij talrijke problemen met de toestellen aanhaalde.
De NH90-vloot van België werd oorspronkelijk geleverd in 2012 en bestaat uit vier tactische transporthelikopters (TTH’s) voor troepentransport en vier NAVO-fregathelikopters voor maritieme operaties. De TTH’s zullen geleidelijk uit dienst gaan vanwege betrouwbaarheidsproblemen. Het gaat onder andere om frequente reparaties en lange wachttijden voor reserveonderdelen.
Invloed op STAR-plan van defensie
De terugtrekking van de TTH’s is in overeenstemming met het STAR-plan van defensie. Daarin werd al opgeroepen om ze te vervangen door lichte utiliteitshelikopters die volgend jaar geleverd moeten worden. De training van piloten en technici voor deze nieuwe helikopters zal in september beginnen, wat in dezelfde maand zal leiden tot de beëindiging van de NH90 TTH-operaties.
Terwijl de TTH’s uit dienst treden, zullen de vier overgebleven NH90’s, geconfigureerd als NATO fregathelikopters, een cruciale rol blijven spelen in maritieme missies en zoek- en reddingsoperaties, aldus Francken.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

