Handbagage wordt volgende melkkoe voor luchtvaartmaatschappijen

Wordt handbagage de volgende melkkoe voor luchtvaartmaatschappijen? De kans is groot. Koffers, wifi en stoelreserveringen leverden luchtvaartmaatschappijen dit jaar naar schatting 100 miljard dollar (89 miljard euro) op, blijkt uit Nederlands onderzoek. Het gaat om een verdubbeling van die omzet op vijf jaar tijd.

Verwacht wordt dat dit getal de komende jaren verder zal stijgen, nu ticketprijzen steeds verder uitgekleed worden in de felle prijzenoorlog. Zo kostte een ticket bij prijsvechter Ryanair vorig jaar gemiddeld 37 euro. Dat is 6% minder dan een jaar eerder. Het lijkt volgens de onderzoekers slechts een kwestie van tijd vooraleer passagiers ook voor de handbagage die ze aan boord meenemen zullen moeten betalen.

Koffers genereren 30 tot 60% van alle omzet

Het inchecken van koffers is nu al goed voor 30% van alle inkomsten van luchtvaartmaatschappijen. Verwacht wordt dat dit aandeel in de toekomst enkel zal toenemen. Kijkt men enkel naar de budgetvliegers dan loopt dit bedrag zelfs op tot 60% van de omzet. Wie een koffer incheckt en tijdens de vlucht ook nog ‘s graag naast een familielid zit, is daar al snel meer geld aan kwijt dan aan de prijs van het ticket zelf. Wifi zal de volgende betaalpost worden. Wel wordt het nog niet door alle luchtvaartmaatschappijen aangeboden. Ook de kwaliteit van de wifi bij vliegtuigmaatschappijen die het wel aanbieden, laat nog vaak te wensen over.

Vertragingen door berg handbagage

De voorbije twee jaar zijn de tarieven voor het inchecken van koffers met gemiddeld 15 procent gestegen. Uit onderzoek van Beslist.nl bij 35 luchtvaartmaatschappijen blijkt dat de toeslagen variëren van 8 euro bij Vueling tot 45,49 euro bij Easyjet voor een koffer van 15 kilogram. Wie pas op de luchthaven betaalt voor zijn koffer is 28 tot 55 euro kwijt.

Dat men bijbetaalt voor elke koffer die men meeneemt leidde de voorbije jaren tot een ander fenomeen: een berg handbagage. Als gevolg daarvan raakt de ruimte boven de stoelen alsmaar sneller vol. Wat dan weer tot opstoppingen leidt van passagiers die hun spullen niet kwijt raken. Dat zorgt er op zijn beurt voor dat het vertrek vertraagt. In De Telegraaf voorspelt professor Sicco Santema van de TU Delft dat het niet lang meer zal duren vooraleer ook handbagage geld gaat kosten. Een handtas of een kleine rugzak zullen dan nog de enige uitzondering vormen. Op die manier ontstaat een volgende verdienmodel. Maar ook dan zullen passagiers nieuwe trucs verzinnen om die extra kosten te omzeilen.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.