Grootste bedreiging voor Tesla komt uit China

China is al enkele jaren de grootste automarkt van de wereld. Toch heeft het land in de sector nog altijd geen merk met een internationale of wereldwijde uitstraling. Die situatie zou volgens het persbureau Bloomberg echter snel kunnen veranderen.

Daarbij wordt gewezen op de zware inspanningen die het land op de markt van de elektrische mobiliteit doet. “China heeft nog altijd geen auto die kan opboksen tegen het cachet van Audi, BMW en Mercedes of een aantal Amerikaanse merken,” zegt Bloomberg. “Dat heeft buitenlandse autobouwers toegelaten om in China een belangrijke markt te ontplooien. Dat helpt deze groepen ook hun wereldwijde dominantie vast te houden.” “Dat kan echter veranderen door het beleid van de Chinese president Xi Jinping. Hij wil de zware vervuiling aanpakken en ook de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen verminderen. Daarom wil Xi onder meer grote steun verlenen aan de verkoop van elektrische wagens.”

Prijs

Inmiddels telt China tientallen bedrijven die aan de ontwikkeling van een elektrische wagen werken. Milieuregels en quota kunnen mogelijk uiteindelijk uitmonden in de creatie van een Chinese elektrische wagen die wereldwijde faam zou kunnen verwerven. Onder meer wordt daarbij verwezen naar de Chinese startup Nio, die met de lancering van een eerste model is gestart nadat de voorbije herfst bij een aantal investeerders, waaronder Tencent, een bedrag van meer dan 1 miljard dollar was opgehaald. William Li, oprichter van Nio, benadrukt dat de ontwikkeling van intelligente elektrische wagens aan China de mogelijkheid zal kunnen bieden om zich tussen de grote wereldwijde autobouwers te mengen. Het model ES8 van Nio kost minder dan 70.000 euro. De auto is bijna de helft goedkoper dan het Model X van Tesla dat in China wordt verkocht. De auto kan met één oplaadbeurt een afstand tot 500 kilometer afleggen. “Nio heeft echter vooral grotere slaagkansen omdat het bedrijf door een aantal sterke partijen wordt gesteund,” benadrukt Robin Zhu, analist bij consulent Sanford C. Bernstein in Hongkong. China is met een jaarlijkse verkoop van 700.000 exemplaren inmiddels al wereldwijd marktleider in de verkoop van elektrische wagens.

Energiekredieten

Dit jaar wordt gerekend op een verkoop van 1 miljoen eenheden. Tegen het midden van volgend decennium wordt een verkoop van 7 miljoen elektrische wagens per jaar verwacht. Om die ambities te kunnen invullen, wil China subsidies voor de sector voorzien, terwijl voor auto’s met fossiele brandstoffen striktere maatregelen worden aangekondigd. Onder meer wordt een fiscale korting van 10 procent geboden op de aankoop van een elektrische wagen. Constructeurs die in China wagens met conventionele brandstofmotoren willen verkopen, krijgen vanaf volgend jaar bovendien een aantal quota opgelegd. Daarbij is een systeem met energiekredieten uitgebouwd, vergelijkbaar met de handel in emissierechten. Importeurs die zelf geen elektrische wagens hebben, kunnen daardoor kredieten kopen bij Chinese fabrikanten van duurzame auto’s. Dat kan constructeurs zoals Byd en Nio extra inkomsten bezorgen. (mah)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.