Ferrari maakt 69.000 euro winst op elke wagen die het verkoopt; beurslieveling Tesla moet bij elke verkoop een verlies van 11.000 euro inboeken. Dat blijkt uit een studie van Ferdinand Dudenhöffer, professor economie aan de universiteit van Duisburg-Essen. De cijfers hebben betrekking op het eerste semester van dit jaar.
De voorbije jaren hebben de autofabrikanten getracht hun efficiëntie te verbeteren op vlak van de rentabiliteit. Maar uit de studie blijkt dat hoge productiecijfers en rentabiliteit niet noodzakelijk hand in hand gaan. Zo verdient Jaguar Land-Rover amper 800 euro aan elk verkocht exemplaar, terwijl Tesla en Bentley op elke verkoop geld verliezen.
Enorme verschillen
Volkswagen verdient 1.757 euro per auto, terwijl de Duitse luxemerken Mercedes, BMW en Audi per verkocht exemplaar van gemiddeld 33.000 tot 38.000 euro ruim 3.000 euro overhouden. Ook Volvo doet het met een winst van 2.425 euro allerminst slecht.
Porsche doet het een pak beter dan en maakt bijna 17.000 euro winst op elke verkoop van gemiddeld 91.000 euro. Het Italiaanse luxemerk Ferrari is de meest winstgevende autofabrikant: van de 280.000 euro die een exemplaar gemiddeld kost, houdt Ferrari 69.000 euro winst over. Concurrent Maserati houdt dan weer slechts 5.000 euro over aan elke verkoop.
© Getty Images
Beurs waardeert elke Tesla op 400.000 euro; voor het bedrijf zelf genereert elk exemplaar 11.000 euro verlies
Elke verkochte Tesla – die voor de beurs een waarde heeft van om en bij de 400.000 euro – genereert voor het bedrijf een verlies van 11.000 euro. Maar het slechtst presteert het exclusieve merk Bentley, dat een verlies van 17.000 euro moet boeken op elk verkocht exemplaar. Dat zou volgens een woordvoerder te wijten zijn aan de investeringen in elektrische aandrijving. Rolls Royce en Lamborghini gaven geen cijfers vrij.
Ferrari blijft een ijzersterk merk
Ferrari blijft dus een ijzersterk merk. Volgens David Haigh, chief executive van merkenconsulent Brand Finance, inspireert Ferrari meer dan louter merkentrouw. De band met het merk kan meer worden vergeleken met een cultus of een quasi-religieuze devotie. Het logo van Ferrari wordt over de hele wereld onmiddellijk herkend, zelfs in regio’s waar nog geen verharde wegen zijn aangelegd. De sterkte van het Ferrari-merk kan dan ook niet worden betwist.
In mei raakte bekend dat Ferrari zijn volledige productie voor 2018 en een deel van zijn productie voor 2019 reeds heeft verkocht. Het bedrijf heeft nog een paar exemplaren van de GTC4 Lusso (foto onder) in voorraad, maar al de rest is al weg.
© More Cars from Berlin, Germany