Facebook maakte woensdag nabeurs zijn kwartaalresultaten bekend. Omdat die iets beter waren dan verwacht stuurden beleggers het aandeel 8% hoger. De beurskapitalisatie van het bedrijf ging zo op enkele uren met 40 miljard dollar omhoog. Dat het bedrijf zich aan een boete van 5 miljard dollar verwacht omdat het op onrechtmatige wijze de privé-gegevens van gebruikers aan Cambridge Analytica verkocht, kon Wall Street niet deren.
Voor de zoveelste keer toont het sociale netwerk van Mark Zuckerberg hier zijn twee gezichten: aan de ene kant dat van een onbetrouwbare rentmeester die niet enkel inbreuk maakt op privacywetten, maar ook de controle over wat er op het netwerk verschijnt volledig kwijt is. Aan de andere kant een geniale ‘money-maker’, die op elke veranderende trend in het internetlandschap anticipeert. Een kwaliteit die door de media vaak wordt vergeten.
Een beursrapport dat elke belegger graag leest
De groei van de inkomsten vertraagt aanzienlijk en het bedrijf geeft toe nog weinig pistes te hebben om zijn bezoekers op Facebook en Instagram met nog meer advertenties op te zadelen. Die advertenties zijn goed voor 99% van de inkomstenstroom van het sociale netwerk. Toch is een inkomstengroei van 26% gekoppeld aan een winstmarge van 40% een rapport dat elke belegger graag leest.
In de VS en Canada bracht elke gebruiker in het vorige kwartaal gemiddeld 39 dollar op. Dat is meer dan de 30 dollar waarmee de populaire streamingdienst Netflix genoegen moet nemen. Ook Twitter (15,44 dollar) en Snap (2,81 dollar) volgen op ruime afstand.
De vraag die zich stelt is of Facebook tonnen geld binnenrijft omdat het geen scrupules kent waar het gebruikersdata betreft of ondanks dat feit. De tweede optie lijkt de juiste.
Facebook is voor alles een ‘money-making machine’
Gebruikers en adverteerders mogen dan al een vernietigende perceptie over het bedrijf hebben, ze blijven terugkomen omdat ze geen moer geven om wat er met hun gebruikersdata gebeurt. Dat Facebook gewelddadige extremisten, drugsdealers en buitenlandse provocateurs herbergt stoort hen evenmin.
Facebook is een geldmachine en blijft dat nog een tijd. Dat de reputatie van het bedrijf ondertussen op de vuilnisbelt ligt heeft daar niets aan veranderd. In een recente peiling naar de reputatie van de 100 grootste Amerikaanse bedrijven scoren Zuckerberg en co op plaats… 94. Dat is 43 plaatsen lager dan een jaar eerder. Vraag is waar het bedrijf vandaag zou staan, mocht het die schandalen hebben kunnen vermijden.