In een interview met de Britse krant Sunday Times schat de Britse minister van handel Liam Fox de kans op een ‘hard Brexit’ – of een uitstap van het Verenigd Koninkrijk uit de EU zonder akkoord- op 60%.
“Ik denk dat de onverzettelijkheid van de Europese Commissie ons in die richting duwt…,” zei Fox. “Wij hebben een kader gecreëerd waarin een overeenkomst mogelijk is, maar als de EU beslist dat de theologische obsessie van de niet-verkozenen belangrijker is dan het economisch welzijn van het Europese volk dan wordt het een bureaucratische Brexit – geen Brexit van het volk.”
Iedereen bereidt zich voor op een no-deal scenario
Hoewel de meeste politieke leiders nog altijd in een overeenkomst geloven, bereidt Whitehall – de naam voor het regeringscentrum in hartje Londen – zich achter de schermen ook voor op een no-deal scenario.
Het persagentschap Bloomberg meldt dat premier Theresa May voor begin september een kabinetsmeeting heeft gepland waarin de voorbereidingen zullen worden besproken die moeten worden getroffen mocht het tot een ‘hard Brexit’ komen. Uit een nieuwe peiling blijkt ondertussen dat nog amper 22% van de Britten zich kunnen vinden in de manier waarop May de Brexit aanpakt.
© EPA
Maar ook aan deze kant van het Kanaal wordt steeds meer rekening gehouden met een hard Brexit. Vermits die mogelijkheid tot nog toe niet echt realistisch leek, beginnen vele landen de zaak bovenaan hun agenda te zetten.
Wat gebeurt er bij een ‘hard’ of ‘no-deal Brexit’?
Mocht het zover komen dan zouden de EU en het VK automatisch terugvallen op regels van de Wereldhandelsorganisatie (WTO). Groot-Brittannië krijgt dan opnieuw de volledige vrijheid om handelsakkoorden af te sluiten, waarna er naast extra controles aan de grenzen ook wederzijdse importtarieven zouden komen.
Wat dat daadwerkelijk zou betekenen blijft afwachten, maar in een nieuw rapport van de ING-bank wijzen de analisten op de grote gevolgen voor 2 landen van een no-deal Brexit: België en Nederland. Dat heeft alles te maken met de havens van Antwerpen, Zeebrugge en Rotterdam.
58% van alle handel naar of van Londen passeert via België en Nederland
Uit onderstaande grafiek blijkt dat 58% van alle handel over zee richting en vanuit Londen via België en Nederland passeert. Grote containerschepen doen eerst een van drie voormelde havens aan, waarna kleinere schepen goederen overbrengen naar het Verenigd Koninkrijk (en vice versa).
“Vertragingen aan eender welke van deze drie havens zouden serieuze gevolgen hebben voor de supply chains aan beide zijden van het Kanaal, evenals voor de werking van de Noord-Europese havens,” schrijven de auteurs.
Zeebrugge wordt grootste verliezer
De Britse krant The Guardian publiceerde vorig jaar al een studie waarin vooral de positie van Zeebrugge in geval van een hard Brexit werd belicht.
Dover waarschuwt dat bijkomende controles van twee minuten op vrachtwagens in de Engelse havenstad 27 km files zou veroorzaken. Maar ook de continentale Noordzee-havens zouden zich aan chaos moeten verwachten.
In Dover werd vooral gewezen op zware problemen voor de Franse havens Calais en Duinkerke, maar ook Zeebrugge is zich bewust van potentiële moeilijkheden. Groot-Brittannië vertegenwoordigt immers 45 procent van de totale activiteit in de Zeebrugse haven.
Volgens de Universiteit Leuven zou de Brexit 2,35 procent van het Belgische bruto binnenlandse product doen verdampen.