Rood zorgt ervoor dat je passie en dynamisme uitstraalt. Algemeen mag worden gesteld dat rood seks oproept. Het maakt mannen aantrekkelijker voor vrouwen en vrouwen aantrekkelijker voor mannen. Het helpt vrouwelijke lifters opgepikt te worden.
Twee experimenten lijken die stelling te onderbouwen: In een eerste experiment bleek dat mannen die een gesprek aangingen met een onbekende in het rood geklede vrouw, sneller tot het stellen van intieme vragen overgingen dan wanneer ze met dezelfde vrouw praatten wanneer die iets groens had aangetrokken.
In een tweede experiment werd vastgesteld dat mannen dichterbij een potentiële vrouwelijke gesprekspartner gingen zitten wanneer die rode kledij droeg en meer afstand behielden wanneer dezelfde vrouw iets blauws aan had. Rood werkt dus als een eenvoudige, non-verbale catalysator, die voortplantingsgedrag beïnvloedt, concluderen de auteurs.
1. Mensen die rode kleren dragen doen het beter aan de onderhandelingstafel
Dit blijkt uit een experiment van Daphne Hachmang voor haar afstudeeronderzoek aan de Universiteit van Tilburg. Hachmang heeft als test 48 mannen en 48 vrouwen laten onderhandelen over de in- en verkoop van koffie.
Om het effect van sekse uit te sluiten (bij eerdere onderzoek bleek dat mannen succesvoller zijn in onderhandelingen), heeft zij mannen met mannen en vrouwen met vrouwen laten onderhandelen. Als variatie werd daarbij de kleding gebruikt. De deelnemers droegen een rood of een wit t-shirt.
2. Kopers en verkopers met de rode shirts kwamen tot betere uitkomsten.
Verder bleek dat personen met witte kleding hun beginbod meer passend maakten aan de rode onderhandelaars en andersom. De onderzoekster stelt dat het ontwijkgedrag een reden kan zijn voor het welslagen van rood in onderhandelingen.
Immers, we vertonen ontwijkgedrag bij het zien van de rode kleur en daarmee schikken we ons onbewust aan iemand die in het rood gestoken is.
3. Vrouwelijk restaurantpersoneel draagt het best rode kleuren
Mannelijke restaurantbezoekers blijken immers bereid te zijn een grotere fooi te geven aan diensters in rode kledij. Dat is de conclusie van een internationaal onderzoek in opdracht van de International Council on Hotel, Restaurant and Institutional Education.
De onderzoekers stelden vast dat de fooien van mannelijke restaurantbezoekers voor diensters in een rode kledij tussen 14,6 procent en 26,1 procent hoger liggen dan het gemiddelde. De kleur van de kledij bleek daarentegen geen enkele invloed te hebben op het fooigedrag van vrouwelijke klanten.
De onderzoekers Nicolas Guéguen en Céline Jacob menen dat het fenomeen verklaard kan worden door eerder onderzoek, waaruit zou gebleken zijn dat rood de fysieke en seksuele aantrekkelijkheid van vrouwen verhoogt.
4. Keepers die een rode trui dragen stoppen makkelijker strafschoppen dan keepers die een ander soort kleur prefereren
Dat blijkt uit onderzoek van psychologen van de Chichester University in Groot-Brittannië. Die lieten 40 voetballers penalty’s nemen tegen een keeper die om de haverklap een andere trui aanhad. Wanneer de doelman geel, blauw of groen aantrok, misten de spelers respectievelijk 31%, 28% en 25% van de strafschoppen.
Pas wanneer de doelman een rode trui aantrok misten ze 46% van de strafschoppen. Volgens dokter Iain Greenlees, die het onderzoek leidde, komt dat omdat mensen er naar neigen voorzichtig te zijn met kleur rood. ‘Een rood getal op je bankrekening is ook geen goede zaak en een onvoldoende op je rapport wordt ook met rood aangegeven.
In de natuur staat rood vaak voor gevaar: giftig fruit is vaak gekleurd en wanneer mensen kwaad en aggressief worden kleuren ze ook rood.” Uit eerdere studies over hetzelfde onderwerp bleek dat teams wiens spelers rode shirts droegen meer wedstrijden wonnen dan teams die andere kleuren droegen.
5. Dankzij stopborden, ambulances en brandweerwagens associëren we rood met gevaar, vergissingen en voorzichtigheid
Onderzoekers van UBC legden zeshonderd vrijwilligers in totaal zes psychologische tests voor. In een test moesten ze een lijst met woorden onthouden terwijl ze in een andere test een maximaal aantal zaken moesten bedenken, waarbij ze een berg bakstenen zouden gebruiken.
De studenten die in een roodgekleurde kamer zaten scoorden het best in de test met de woordenlijst, zij die in een blauwgeverfde kamer zaten bedachten de meest ongewone en vindingrijke scenario’s voor het gebruik van de bakstenen. Volgens dokter Juliet Zhu, die de studie leidde, is dit het gevolg van zowel culturele als natuurlijke associaties.
‘Dankzij stopborden, ambulances en brandweerwagens associëren we rood met gevaar, vergissingen en voorzichtigheid. Dat zorgt voor een verhoogde staat van alertheid, waardoor we beter scoren bij taken waarbij je erg geconcentreerd moet zijn. Door associaties met lucht, zee en water associëren de meeste mensen blauw met rust en vrede. Ze voelen zich daardoor veiliger en worden creatiever.”