In de Chinese stad Shangai is ’s werelds grootste Starbucksvestiging geopend. De Starbucks Reserve Roastery in het centrum van de stad is 8.800 vierkante meter groot en er werken niet minder dan 400 personeelsleden.
Starbucks is in China niet aan zijn proefstuk toe. De Amerikaanse koffieketen heeft er al 3.000 vestigingen geopend en wil er de volgende vier jaar nog eens 2.000 openen.
China is een van de belangrijkste inkomstenposten voor Starbucks geworden, terwijl vele buitenlandse bedrijven klagen over het zakendoen in dat land. McDonald’s heeft – net als Coca Cola – zijn activiteiten in China teruggeschroefd, terwijl Taco Bell en Pizza Hut hun Chinese activiteiten hebben afgestoten.
De koffieketen uit Seattle daarentegen heeft zwaar geïnvesteerd in China en betaalt er ook hogere salarissen dan concurrenten.
In het nieuwe filiaal in Shanghai kunnen klanten koffie kiezen uit maar liefst 30 verschillende landen. Er is tevens een eigen bakkerij. In de vestiging is ook ingezet op technologie. Met behulp van augmented reality kunnen klanten informatie opvragen over de koffie die er te koop is en kunnen ze op speelse wijze badges verzamelen. [media-credit name=”AFP PHOTO / – / China OUT” align=”aligncenter” width=”1024″][/media-credit]