Audi hinkt achterop concurrenten, vooral op vlak van elektrische wagens


Key takeaways

  • Audi is in 2024 verder achterop geraakt bij rivalen BMW en Mercedes-Benz, met name op het gebied van elektrische voertuigen.
  • BMW en Mercedes-Benz zagen hun verkopen dalen door een zwakke vraag in China en hun thuismarkt, maar toonden veerkracht in andere markten.
  • De afstand van Audi tot BMW en Mercedes-Benz is aanzienlijk toegenomen: het bedrijf rapporteerde een daling van bijna 12 procent in wereldwijde leveringen.

Het autolandschap in crisis

In het autolandschap in het topsegment is Audi in 2024 verder achterop geraakt bij zijn rivalen BMW en Mercedes-Benz. Deze groeiende kloof is vooral uitgesproken op het gebied van elektrische voertuigen. Terwijl alle drie de Duitse giganten een daling van de verkoop kenden door de zwakke vraag in China en hun thuismarkt, had Audi het moeilijk in verschillende regio’s, in tegenstelling tot zijn concurrenten die veerkracht toonden in andere markten. Bijgevolg is de afstand van Audi tot BMW en Mercedes-Benz aanzienlijk toegenomen.

Rivalen overtreffen Audi

BMW heeft momenteel de leiding in voertuigleveringen. Inclusief Mini en Rolls-Royce leverde de Beierse autofabrikant 2,45 miljoen auto’s af, een daling van 4 procent ten opzichte van 2023. Het kernmerk kende een daling van 2,3 procent tot 2,2 miljoen leveringen. Naast de trage vraag in China had BMW in de tweede helft van het jaar te maken met leveringsbeperkingen vanwege problemen met het remsysteem.

Mercedes-Benz realiseerde een groepstotaal van 2,39 miljoen voertuigen, eveneens een daling van 4 procent. Exclusief bestelwagens leverde Mercedes-Benz 1,98 miljoen voertuigen af, een daling van 3 procent. Dit cijfer omvat ongeveer 6.000 Smart-voertuigen, die een minimale impact hebben op de totale cijfers. Mercedes-Benz onthoudt zich van specifieke cijfers voor zijn kernmerk, maar realiseerde groei in de verkoop van duurdere en vaak winstgevendere voertuiglijnen.

Audi worstelt om bij te blijven

Audi bleef aanzienlijk achter bij zijn rivalen. Het kernmerk meldde 1,67 miljoen wereldwijde leveringen, een aanzienlijke daling van bijna 12 procent of ongeveer 200.000 voertuigen ten opzichte van 2023. Audi karakteriseert dit als een overgangsjaar en verwacht dat nieuwe modellen zullen bijdragen aan volumegroei in 2025. Als gevolg van de dalende verkoopcijfers heeft Audi strenge maatregelen genomen, waaronder de sluiting van de fabriek in Brussel in februari, waardoor 3.000 werknemers werden getroffen. Tegelijkertijd voert Audi besprekingen met de ondernemingsraad in Ingolstadt om gedwongen ontslagen in Duitsland te voorkomen.

Porsche, het zusterbedrijf van Audi, kende ook een daling van de leveringen, zij het minder uitgesproken met 3 procent. De fabrikant van SUV’s en sportwagens leverde 310.700 voertuigen af.

China markt heeft het moeilijk

China vormde een grote uitdaging voor alle vier de fabrikanten. Audi zag een daling van 11 procent tot 649.000 voertuigen in China, terwijl Mercedes-Benz (exclusief bestelwagens) een daling van 7 procent zag tot 684.000. BMW zag een daling van 13 procent tot 715.000 voertuigen. BMW kende een daling van 13 procent tot 715.000 voertuigen op groepsniveau.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.